etebarkala snappay
etebarkala snappay

چگونه با موبایل خود عکس های خوبی بگیرید

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
چگونه با موبایل خود عکس های خوبی بگیرید

تا پیش از رواج گوشی‌های هوشمند، گرفتن یک عکس عالی فرذایند پر زحمتی بود. اکنون ثبت یک عکس با کیفیت توسط گوشی‌های موبایل آسان شده و دیگر نیازی به انواع لنز‌های جانبی و یا نرم‌افزارهای ویرایش عکس دسکتاپی نیازی نیست.

برندها نیز در حال جذب این عکس‌ها هستند هستند – این نوع از تصاویر بصری برای بازاریابی مواد غذایی، مد و پوشاک مهم هستند. اما اشتباه نکنید؛ گرفتن یک عکس عالی با گوشی هوشمند به سادگی اشاره کردن و عکسبرداری نیست. عکس‌های بد زیادی نیز توسط گوشی‌ها ثبت شده و همگی ما دست کم یک بار با چنین تصاویری روبه‌رو شده‌ایم.

پس راز گرفتن عکس‌های عالی با گوشی هوشمند چیست؟ ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا ۲۴ نکته و ترفند مهم را برای شما فهرست کرده‌ایم که با رعایت این نکات می‌توانید عکس‌هایی جذاب گرفته و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

۱- از خطوط شبکه برای کادربندی درست استفاده کنید

یکی از ساده‌ترین و بهترین راه‌ها برای بهبود عکس‌های موبایلی، روشن کردن خطوط شبکه دوربین است که یک سری خطوط را بر روی نمایشگر دوربین گوشی هوشمند شما قرار می‌دهد که بر اساس قاعده یک سوم است. یک اصل ترکیب بندی عکاسی که می‌گوید یک تصویر باید به یک سوم تقسیم شود، هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی، بنابراین شما در مجموع ۹ قسمت در اختیار دارید.

طبق این تئوری، اگر نقاط مورد نظر را در این تقاطع‌ها یا در امتداد خطوط قرار دهید، عکس شما متعادل‌تر، تراز می‌شود و بینندگان ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. برای روشن کردن این خطوط مراحل زیر را انجام دهید.

  • در آیفون: به تنظیمات بروید، گزینه Photos & Camera را انتخاب کنید و Grid را روشن کنید.
  • در سامسونگ گلکسی: برنامه دوربین را اجرا کنید، به تنظیمات دوربین بروید، به پایین اسکرول کرده و گزینه gridlines را روی روشن قرار دهید.

۲- فوکوس دوربین گوشی را تنظیم کنید

دوربین‌های گوشی‌های امروزی به طور خودکار روی پیش زمینه قاب شما فوکوس می‌کنند، اما هر عکسی که با گوشی خود می‌گیرید سوژه واضحی ندارد. برای تنظیم جایی که می‌خواهید لنز دوربینتان فوکوس کند، برنامه دوربینتان را باز کنید و روی صفحه‌ای که می‌خواهید دید را واضح‌تر کنید ضربه بزنید.

برای مثال، اگر از چیزی در حال حرکت عکس می‌گیرید، ممکن است دنبال کردن سوژه با دوربین دشوار باشد و در صورت نیاز فوکوس مجدد کند. روی صفحه ضربه بزنید تا فوکوس دوربین تلفن خود را درست قبل از گرفتن عکس تصحیح کنید تا مطمئن شوید سوژه متحرک تا حد ممکن فوکوس بیشتری دارد. سپس یک آیکون مربع یا دایره‌ای باید روی صفحه دوربین شما ظاهر شود و تمرکز عکس شما را به تمام محتوای داخل آن نماد تغییر دهد.

۳- از حالت HDR استفاده کنید

محدوده دینامیکی بالا یا HDR، یک ویژگی برنامه دوربین است که به تعادل عناصر روشن و تاریک در یک عکس با کنتراست بالا کمک می‌کند. می‌توان از آن برای ایجاد حس خلاقانه‌تر یا هنری‌تر به عکس‌ها استفاده کرد، اما معمولا برای ثبت تصویر شبیه به آنچه که در واقعیت دیده می‌شود کاربرد دارد.

ثبت تصاویری با سایه روشن، با دوربین اغلب گوشی‌های هوشمند کاری دشوار است. برای ثبت یک عکس جذاب، می‌توانید از فردی در یک منطقه سایه‌دار در برابر پس‌زمینه‌ای روشن یا در اتاقی با نور کم در مقابل یک دیوار روشن عکس بگیرید. تنظیم نوردهی بر روی پس‌زمینه می‌تواند باعث شود که فردی که از او عکس گرفته می‌شود مانند یک سایه دیده شود. برعکس، تنظیم نوردهی روی سوژه می‌تواند منجر به نوردهی بیش از حد پس‌زمینه شود.

حالت HDR با حفظ جزئیات در مناطق تیره‌تر و سایه‌ها و مناطق روشن از این امر جلوگیری می‌کند. آیفون به طور پیش فرض عکس‌ها را با HDR می‌گیرد. برای گوشی‌های اندرویدی، ممکن است لازم باشد تنظیمات HDR را به صورت دستی تنظیم کنید.

۴- از نور طبیعی استفاده کنید

به سختی می‌توان یک عکس عالی پیدا کرد که با فلاش گرفته شده باشد. بیشتر اوقات، نوردهی این عکس‌ها به اندازه‌ای زیاد است که مصنوعی به نظر می‌رسند. بنابراین سعی کنید تصاویری در نور طبیعی روز ثبت کنید یا اگر از گوشی‌های هوشمند پیشرفته‌تر استفاده می‌کنید، حالت شب را فعال کنید.

هنگامی که عکس را گرفتید، با ابزار Exposure، عکس مورد علاقه خود بازی کنید و ببینید آیا می‌توانید تصویر را کمی روشن‌تر کنید، بدون اینکه از کیفیت آن کاسته شود یا خیر.

۵- روی یک موضوع تمرکز کنید

بسیاری از بهترین عکس‌ها فقط شامل یک موضوع جالب هستند. بنابراین هنگام گرفتن عکس، زمان بیشتری را برای تنظیم عکس صرف کنید. برخی از عکاسان حرفه‌ای می‌گویند که سوژه نباید کل کادر را پر کند و دو سوم عکس باید فضای نگاتیو باشد که به برجسته‌تر شدن سوژه کمک می‌کند.

برای فوکوس کردن دوربین روی سوژه خود، روی نمایشگر گوشی هوشمند ضربه بزنید تا از فوکوس آن و بهینه شدن نور مطمئن شوید. هنگامی که عکس خود را گرفتید، می‌توانید از فیلترها و برنامه‌ها برای واضح‌تر کردن سوژه یا برش دادن آن برای کادربندی صحیح استفاده کنید. روشنایی، کنتراست و اشباع عکس را نیز می‌توان به همین شکل تنظیم کرد.

۶- گوشی خود را ثابت نگه دارید

در حالی که گوشی‌های هوشمند برای انجام انواع کارها در حال حرکت هستند، اما دوربین‌ها همچنان به حرکت حساس هستند. برای جلوگیری از تار شدن عکس‌ها، باید دوربین را کاملا ثابت نگه دارید. می‌توانید برای جلوگیری از تکان خوردن دست‌هایتان به دیوار تکیه دهید، یا با استفاده از کتاب‌ها یا اشیا مشابه تلفنتان را بالا نگه دارید تا ثابت بماند.

۷- از یک سه‌پایه موبایل استفاده کنید

اگرچه دستگاه‌های تلفن همراه گرفتن هر عکسی را در حین حرکت آسان می‌کنند، اما هرگز راه آسانی برای اطمینان از متعادل ماندن عکس در هنگام عکاسی وجود نداشته است؛ به خصوص اگر می‌خواهید در عکس باشید و فقط یک سلفی معمولی نگیرید. سه‌پایه‌های موبایل به شما این آزادی را می‌دهند که از گوشی هوشمند خود برای ثبت عکس‌هایی سریع و بدون نیاز به حمل تجهیزات سنگین استفاده کنید. بیشتر سه پایه‌های موبایل تقریبا هم اندازه گوشی موبایل بوده و می‌توانند در هر زاویه‌ای خم شوند.

۸- از فضای منفی استقبال کنید

فضای منفی به نواحی اطراف و بین سوژه‌های یک تصویر اشاره دارد و می‌تواند کیفیت بصری ویژه‌ای در عکس شما ایجاد کند. وقتی فضای خالی زیادی را در یک عکس قرار می‌دهید، سوژه شما بیشتر برجسته می‌شود و واکنش شدیدتری را در بیننده برمی‌انگیزد. فضای منفی اغلب شامل یک بخشی بزرگ از آسمان، یک میدان خالی، یک دیوار بزرگ یا آب است.

۹- زوایای دید مختلف را بررسی کنید

گرفتن عکس از زاویه‌ای منحصر به فرد و غیرمنتظره می‌تواند آن‌ را به یاد ماندنی‌تر کند. این کار باعث ایجاد توهم عمق یا ارتفاع با سوژه‌ها می‌شود. همچنین تصویر را متمایز می‌کند، زیرا اکثر عکس‌های موبایل یا مستقیم یا از دید پرنده گرفته می‌شوند. سعی کنید یک عکس مستقیم با زاویه دید رو به بالا بگیرید و با آسمان به عنوان فضای منفی بازی کنید. یا می‌توانید آن را با زاویه کمی رو به پایین بگیرید.

اگر عکس گرفتید و مشاهده کردید که پرسپکتیو کمی کج است، از برنامه ویرایش عکس SKRWT استفاده کنید تا خطوط تمیز و مربعی به نظر برسند.

۱۰- بازی با بازتاب و انعکاس

حسی بسیار شگفت انگیز در دیدن آسمان منعکس شده در آب یک برکه یا دریا وجود دارد. دلیلی وجود دارد که ما عاشق دیدن آن هستیم و آن این است که چشمان ما معمولا به سمت بازتاب‌ها کشیده می‌شوند. بنابراین به دنبال فرصت‌هایی برای بازی با آن‌ها در عکس‌ها باشید.

مکان‌های خارج از شهر زیادی برای یافتن انعکاس وجود دارد. گودال‌های آب، برکه‌ها، حتی عینک‌های آفتابی و لیوان‌های نوشیدنی نیز می‌توانند انعکاس جالبی را از محیط پیرامون ارائه دهند.

۱۱- از خطوط پیشرو و هدایت کننده استفاده کنید

در برخی عکس‌ها خطی وجود دارد که چشم بیننده را به سمت قسمت خاصی از کادر می‌کشاند؛ به آنها خطوط پیشرو می‌گویند. این خطوط می‌توانند مستقیم یا منحنی باشند. به پله‌ها، نماهای ساختمان، ریل قطار، جاده‌ها یا حتی مسیری در میان جنگل فکر کنید. خطوط پیشرو برای ایجاد حس عمق در یک تصویر استفاده می‌شوند و می‌توانند عکس شما را به طور هدفمندی طراحی شده نشان دهند، حتی اگر به طور تصادفی با یک سوژه برخورد کنید و بخواهید بلافاصله یک عکس از آن ثبت کنید.

۱۲-  به دنبال تقارن باشید

تقارن را می‌توان به عنوان حس مبهم تناسب و تعادل هماهنگ و زیبایی تعریف کرد. تصاویری که تقارن دارند می‌توانند به‌طور باورنکردنی برای چشم خوشایند باشند. تقارن را می‌توان به کمک همان خطوط شبکه که در بالا به آن پرداختیم ایجاد کرد.

در عکاسی، تقارن معمولا به معنای ایجاد تصویری است که می‌توان آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کرد که تصاویر آینه‌ای از یکدیگر هستند. تعریف تقارن کمی با انعکاس تفاوت دارد؛ تقارن را می‌توان مطابق تصویر بالا راه پله‌ای در طبیعت یافت، یا می‌توانید عکس خود را مطابق با آن سوژه طوری تنظیم کنید که در دو طرف تصویر همه چیز در تعادل قرار قرار دارد، درست مانند تصویر زیر اثر اریک کریستین.

۱۳- مراقب الگوهای تکراری باشید

الگوهای تکراری برای چشم بسیار خوشایند هستند. هر زمان که عناصر گرافیکی قوی بارها و بارها تکرار شوند، مانند خطوط، اشکال هندسی، فرم‌ها و رنگ‌ه؛ شاهد یک الگوی تکراری خواهید بود. این الگوها می‌توانند تاثیر بصری قوی داشته باشند و دیگر آن جلوه‌ای که مد نظر دارید ثبت نشود.

۱۴- با مسدود کردن رنگ بازی کنید

جالب نیست که یک عکس رنگی بگیرید و سوژه مورد نظر خود را سیاه و سفید کنید و یا بر عکس؟ برنامه‌هایی برای این کار وجود دارد و یکی از بهترین برنامه‌ها در این زمینه، Touch Color است. این برنامه به طور خودکار یک تصویر را سیاه و سفید می‌کند و به شما این امکان را می‌دهی تا قسمت‌هایی را که مد نظر دارید، رنگی کنید. با این کار می‌توانید سوژه مورد نظر خود را در یک قاب عکس، برجسته کنید؛ مانند یک گیاه یا عناصری دیگر.

۱۵- از زوم کردن خودداری کنید

وقتی عکسی از فاصله دور می‌گیرید، وسوسه‌انگیز است که روی چیزی که می‌خواهید عکس بگیرید، بزرگ‌نمایی کنید. اما در واقع بهتر است این کار را نکنید؛ انجام این کار می‌تواند عکس را دانه دانه، تار یا پیکسلی نشان دهد.

در عوض، سعی کنید به سوژه خود نزدیک‌تر شوید، مگر اینکه حیوان وحشی باشد، در این صورت توصیه می‌کنیم فاصله خود را حفظ کنید! یا عکس را از فاصله پیش‌فرض بگیرید و بعد آن را برش دهید. به این ترتیب، از کیفیت عکس کاسته نخواهد شد، بهینه سازی یک تصویر بزرگ‌تر آسان‌تر است.

۱۶- جزئیات کوچک را ثبت کنید

ممکن است این جمله را شنیده باشید؛ این چیزهای کوچک است که نظر افراد را به خود جلب می‌کند. گاهی اوقات، این در مورد عکس‌ها نیز صدق می‌کند. تصاویر نزدیک که جزئیات کوچک، پیچیده و ظریف را ثبت می‌کنند، می‌توانند محتوای بصری واقعا جذابی ایجاد کنند. مراقب بافت‌ها و الگوهایی مانند رنگ پوست کنده، جاده سنگ ریزه یا میز کاشی باشید.

از ابزار sharpen در برنامه ویرایش عکس مورد علاقه خود استفاده کنید تا بتوانید جزئیات عکس خود را واضح کنید. همچنین می‌توانید برنامه Camera+ را دانلود کنید و از فیلتر شفافیت آن استفاده کنید، این همان چیزی است که کوین سینتوموانگ از وال استریت ژورنال آن را چاشنی مخفی برنامه می‌نامد.

۱۷- اگر از فلاش استفاده می‌کنید، فقط در طول روز از آن استفاده کنید

گاهی اوقات، استفاده از فلاش دوربین شما می‌تواند عکس را بهبود بخشد اما به ندرت این کار را در شب انجام می‌دهد. از آنجایی که عکس‌های تاریک کنتراست بسیار واضح‌تری را در برابر فلاش گوشی شما نشان می‌دهند، می‌تواند هر فلشی را تهاجمی و ناهموار نشان دهد. با این حال، در فضاهایی که از قبل به خوبی روشن شده‌اند، یک فلاش می‌تواند به کاهش سایه‌های تیره پشت یا زیر سوژه اصلی شما کمک کند.

هنگام کادربندی عکس بعدی، به دنبال سایه‌های تیره‌ای که ممکن است بخواهید حذف کنید، باشید. اگر فلاش را مشاهده کردید، فلاش را به صورت دستی در برنامه دوربین خود روشن کنید. تنظیم فلاش دوربین گوشی روی حالت خودکار تضمین نمی‌کند که گوشی شما متوجه سایه‌هایی که می‌خواهید حذف شود، خواهد بود یا خیر. فقط به یاد داشته باشید که پس از اتمام کار دوباره فلاش را خاموش کنید.

۱۸- نوردهی برنامه دوربین خود را به صورت دستی تنظیم کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های دوربین موبایل که باید به صورت دستی تنظیم کنید، نوردهی است. ضربه زدن روی نمایشگر زمانی که دوربین گوشی روشن است تنها لنز را روی یک سوژه جدید مجددا فوکوس نمی‌کند، بلکه به طور خودکار میزان نوری که دوربین اجازه ورود به آن می‌دهد را نیز تنظیم می‌کند. این نیز همیشه به صورت خودکار فعال نمی‌شود و بهتر است آن را به صورت دستی تنظیم کنید.

برای تغییر نوردهی دوربین تلفن همراه خود به صورت دستی، برنامه دوربین خود را باز کنید و روی صفحه ضربه بزنید. هنگامی که فوکوس مجدد لنز را دیدید، یک نماد خورشید بسیار کوچک و یک مقیاس عمودی نشان داده می‌شود. برای تنظیم سطح نور، انگشت خود را به آرامی به سمت بالا و پایین این مقیاس بکشید.

۱۹- تصاویری طبیعی ثبت کنید

عکس‌های ارسال‌شده می‌توانند برای خاطره‌سازی عالی باشند؛ لحظاتی شاد با دوستان، خانواده، یا برخورد گاه به گاه با یک فرد مشهور. اما گاهی اوقات، عکس‌های صریح از افرادی که کارها را انجام می‌دهند، یا افرادی با مردم، می‌توانند بسیار جالب‌تر باشند.

دلیل این امر این است که عکس‌های صادقانه بهتر می‌توانند احساسات و ماهیت یک لحظه را به‌طور مؤثر ثبت کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای گرفتن این نوع عکس، گرفتن تعداد زیادی عکس از یک سوژه است که در نهایت سوژه شما یک تصویر کاملا طبیعی دارد. بهترین عکس‌ها اغلب زمانی اتفاق می‌افتند که چشم‌های همه باز هستند، یک نفر سر خود را به همین دلیل خم می‌کند، و در نهایت یک عکس طبیعی ثبت کردید.

۲۰- غیر متعارف باشید

ترکیب بندی بخش بزرگی از چیزی است که یک عکس را عالی می‌کند، اما موضوع عکس نیز همینطور است. برخی از لذت بخش‌ترین و قابل توجه‌ترین عکس‌ها از ایده‌های جالب و منحصر به فرد بیرون می‌آیند. تصاویر در برانگیختن احساسات بینندگان شما موثرتر هستند به شرطی که این تصاویر بیانگر حرفی یا حسی باشد.

سعی کنید در مورد عکسی که می‌گیرید، خارج از چارچوب فکر کنید. مخاطبین شما ممکن است از یک سوژه جالب یا غیرمنتظره شگفت‌زده شوند.

۲۱- تصاویری سرگرم کننده و خنده دار بگیرید

وقتی صحبت از برانگیختن احساسات شد، گاهی اوقات خاطره انگیزترین عکس‌ها آنهایی هستند که ما را به خنده می‌اندازند. تصویری از یک حیوان خانگی که به شکل نا متعارفی ایستاده و به دوربین زل زده برای مخاطبین خنده دار است. گاهی حالت موهای آشفته در باد نیز می‌تواند خنده دار باشد زیرا غیر منتظره است. تصویر زیر از اسباب‌بازی سگ در بشقاب شام، عکس‌های کلاسیک غذای اینستاگرام را خنده دار می‌کند. اگر بتوانید مخاطبان خود را بخندانید، احتمالا از عکس شما لذت خواهند برد.

۲۲- لنز گوشی خود را تمیز کنید

ممکن است حمل و نقل دوربین گوشی‌های هوشمند راحت‌تر از دوربین عکاسان تمام عیار باشد، اما باید همواره آن ار تمیز نگه دارید. وقتی بیرون از خانه هستید معمولا تلفنتان در جیب یا کیفتان است. در تمام این مدت، لنز دوربین دستگاه در حال جمع آوری انواع گرد و غبار و پرز است. قبل از گرفتن عکس حتما این لنز را با یک دستمال نرم تمیز کنید. ممکن است متوجه نشوید که لنز چقدر کثیف است تا زمانی که عکس خود را ویرایش کنید. اطمینان از شفاف بودن لنز قبل از گرفتن عکس نکته بسیار مهمی است.

۲۳- از یک لنز خارجی کمک بگیرید

اگر می‌خواهید تصاویری کاملا فانتزی ثبت کنید، استفاده از لنزهای خارجی توصیه می‌شود. لنزهای زیادی برای گوشی‌های هوشمند ساخته شده که می‌وانید یکی از آن‌ها را با توجه به نیاز خود خریداری کرده و به دستگاه تلفن هوشمند خود وصل کنید. این افزونه‌ها می‌توانند کیفیت و چشم‌اندازی کاملا جدید را برای عکس‌های شما به ارمغان بیاورند.

۲۴- از ویرایش عکس نترسید

نوشتن و گرفتن عکس از گوشی هوشمند شما اولین قدم برای جذاب کردن آن از نظر بصری است. ویرایش عکس‌های شما مرحله بعدی است و در آن مرحله بسیار مهم است که چگونه عمل کنید. فیلترها می‌توانند ابزار عکاسی با ارزشی باشند، به ویژه در مورد دو هدف: ۱) پاک کردن لکه‌ها از یک عکس، و ۲) خوشمزه‌تر به نظر رسیدن غذا.

فیلترهای زیبایی نیز یک راه دیگر هستند و اکنون، برنامه عکس آیفون فیلترهای مشابه بسیاری را ارائه می‌دهد. همچنین اپلیکیشن‌هایی مانند Pho.to وجود دارند که می‌توانند به صورت خودکار عکس‌های صورت را بدون کار زیاد روتوش کنند. یکی از جدیدترین برنامه‌های موجود برای ویرایش عکس غذا، برنامه Foodie است که با مجموعه‌ای از فیلترهای بهینه شده برای انواع مختلف غذا ارائه می‌شود.

سخن پایانی

به لطف دستگاه‌های تلفن همراه و برنامه‌های ویرایشی که به همراه آن‌ها ارائه می‌شود، اکنون می‌توانیم عکس‌های باکیفیت بگیریم و آن‌ها را به راحتی و بدون کوچکترین مشکلی ویرایش کنیم.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

هستی رحیم آبادی گفت:

چطوری قفل جستجوی ایمن رو باز کنم؟