etebarkala snappay
etebarkala snappay

چگونه از امنیت یک سایت در گوشی هوشمند مطمئن شویم؟

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
چگونه از امنیت یک سایت در گوشی هوشمند مطمئن شویم؟

گوشی‌های هوشمند هرگز برای وبگردی به این اندازه محبوب نبوده‌اند. چه بخواهید به رسانه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشید یا به خرید آنلاین بروید، رایانه شخصی دیگر گزینه پیش فرض نیست. مجرمان سایبری به خوبی از این روند آگاه هستند. وب سایت‌های مخرب اکنون با در نظر گرفتن کاربران گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند.

بنابراین چگونه متوجه می‌شوید که یک وب سایت در هنگام استفاده از گوشی هوشمند ایمن است؟ و اگر از امنیت آن مطمئن نباشید چه عواقبی در پی خواهد داشت؟ ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا به شما نشان خواهیم داد که یک سایت امن یا ناامن چه ویژگی‌هایی دارد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

در وب‌سایت‌های ناامن چه اتفاقی می‌افتد؟

برخی از افراد هنگام استفاده از دستگاه تلفن همراه، رویکرد سهل انگارانه‌تری نسبت به امنیت اینترنت دارند. چرا که اغلب بر این باور هستند که ویروسی شدن گوشی هوشمند سخت‌تر از رایانه است. متاسفانه، این اشتباهی بوده که مجرمان سایبری از آن سوء استفاده می‌کنند. استفاده از یک وب‌سایت مخرب، صرف نظر از دستگاهی که برای دسترسی به آن استفاده می‌کنید، می تواند خسارت زیادی وارد کند.

  • کلاه‌برداری‌های اینترنتی؛ اگر محصولی را از یک وب‌سایت جعلی خریداری کنید، واضح است که مالک به این موضوع اهمیت نمی‌دهد که از چه دستگاهی استفاده می‌کنید. ساخت فروشگاه‌های اینترنتی جعلی آسان‌تر از همیشه است و بیشتر آن‌ها برای هدف قرار دادن کاربران گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند.
  • دزدیده شدن رمز عبور؛ وب‌سایت‌های فیشینگ طوری طراحی شده‌اند که شبیه وب‌سایت‌های قانونی به نظر برسند، اما وقتی رمز عبور خود را وارد می‌کنید، در واقع آن را در اختیار یک مجرم سایبری قرار می‌دهید. که منجر به دزدیده شدن تمامی اطلاعات شخصی شما از جمله هک شدن گوشی هوشمند و رسانه‌های اجتماعی شما می‌شود. این وب‌سایت‌ها حتی در گوشی‌های هوشمند کارامدتر هستند زیرا نمایشگر کوچک به پنهان کردن عیوب کمک می‌کند.
  • دزدیده شدن هویت شما؛ برخی از وب سایت‌ها صرفا برای سرقت اطلاعات شخصی طراحی شده‌اند. جزئیات کوچک در مورد زندگی شما ممکن است همیشه ارزشمند به نظر نرسند. اما اگر این اطلاعات زیاد باشد، می‌توان از آن‌ها برای سرقت هویت استفاده کرد.
  • ویروسی شدن گوشی هوشمند؛ بدافزارها در کامپیوترها مشکلی بسیار بزرگتر از گوشی‌های هوشمند هستند. اما این بدان معنا نیست که گوشی هوشمند نمی‌تواند ویروسی شود. بنابراین، هر بار که از یک وب‌سایت مخرب بازدید می‌کنید، در نتیجه این خطر وجود دارد که دستگاه شما شروع به عملکرد عجیب و غریب کند.

چگونه مطمئن شویم یک سایت در گوشی هوشمند امن است؟

شناسایی اکثر وب‌سایت‌های مخرب آسان است، مشروط بر اینکه از جزئیات یک سایت ایمن مطلع باشید. در ادامه هشت راه برای بررسی اینکه آیا یک وب سایت در گوشی هوشمند شما ایمن است یا خیر وجود فهرست شده است.

۱- به دنبال عیوب باشید

برخی از وب‌سایت‌های مخرب بسیار حرفه‌ای هستند و شما نمی‌توانید هدف آن‌ها را به سادگی با نگاه کردن به آن‌ها مشخص کنید. اما بیشتر آن‌ها نقص دارند. برای مثال، ممکن است متوجه اشتباهات املایی (کم یا زیاد شدن یک حرف از اسم سایتی معتبر) یا تصاویر عمومی شوید.

هنگام استفاده از گوشی هوشمند، تشخیص این نقص‌ها سخت‌تر از رایانه است. قبل از ارائه هرگونه اطلاعات، بهتر است که کمی سایت را بررسی کنید و با دقت بیشتری بین صفحات سایت جا‌به‌جا شوید.

۲- عبارت HTTPS را بررسی کنید

عبارت HTTPS یک پروتکل اینترنتی است که اطلاعات را هنگام انتقال از یک رایانه به رایانه دیگر رمزگذاری می‌کند. اگر وب‌سایتی مجهز به HTTPS نباشد، هر اطلاعاتی که ارائه می‌دهید به طور بالقوه از طریق حمله Man-in-the-Middle به سرقت می‌رود.

وجود HTTPS به طور خودکار به این معنی نیست که شما در یک وب سایت قانونی هستید. اما اگر این ویژگی وجود نداشته باشد، به هیچ عنوان به آن سایت اعتماد نکنید. همه مرورگرهای محبوب هنگام بازدید از وب‌سایتی با HTTPS، یک قفل بسته را در نوار URL نشان می‌دهند. اگر به جای آن یک قفل باز دیدید، به سرعت از وب‌سایت خارج شوید.

۳- مراقب پاپ آپ ها باشید

مجرمان سایبری معمولا از پنجره‌های بازشو برای انواع اهداف مخرب استفاده می‌کنند. می‌توان از آن‌ها برای نمایش تبلیغاتی که خروج از آن دشوار است استفاده کرد. این پنحره‌ها می‌توانند شما را فریب دهند تا از یک URL متفاوت با آدرسی که درخواست کرده‌اید بازدید کنید.

برخی از پاپ آپ‌ها بی ضرر هستند. اما اگر دلیلی برای اعتماد به وب‌سایت نداشته باشید، پنجره‌های بازشو معمولا به این معنی است که با یک وب‌سایت مخرب روبه‌رو هستید.

۴- به دنبال درخواست‌های مجوز بگردید

اگر وب‌سایتی بخواهد به چیزی غیر از مرورگر در گوشی شما دسترسی داشته باشد، ابتدا باید از شما اجازه بگیرد. وب‌سایت‌های قانونی دائما مجوز می‌خواهند، بنابراین درخواست به تنهایی جای نگرانی ندارد. اما اگر از شما خواسته شد چیزی را دانلود کنید یا به اطلاعات خصوصی دسترسی داشته باشد، باید احتیاط کرده و از وب‌سایت خارج شوید.

۵- با دقت URL را بررسی کنید

بسیاری از وب‌سایت‌های مخرب را می‌توان با نگاه کردن به URL آن شناسایی کرد. وب‌سایت‌های فیشینگ اغلب سعی می‌کنند با استفاده از نامی مشابه با نام اصلی، خود را به عنوان سایت‌های قانونی معرفی کنند. مجرمان سایبری همچنین از نام‌های دامنه‌ای استفاده می‌کنند که غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسند، زیرا می‌دانند که سایت‌هایشان در نهایت گزارش و حذف می‌شوند. اگر یکی از این موارد را مشاهده کردید، از وب‌سایت خارج شوید.

۶- از موتور جستجو استفاده کنید

تمام وب‌سایت‌های قانونی توسط گوگل ایندکس می‌شوند. اگر وب‌سایتی را جستجو می‌کنید و چیزی پیدا نمی‌کنید، احتمالا در دام یک سایت مخرب افتاده‌اید.

۷- بررسی کنید که آیا نسخه موبایلی وجود دارد یا خیر

تمامی وب‌سایت‌های حرفه‌ای اکنون برای استفاده در دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده‌اند که تا حدی به این دلیل است که اگر وب‌سایتی این قابلیت را نداشته باشد، گوگل ترافیک زیادی را به آن ارسال نمی‌کند. اگر متوجه شدید که یک وب سایت برای نمایشگر کوچک‌تر بهینه نشده است، باید به عنوان یک زنگ خطر قابل توجه در نظر گرفته شود.

برای مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین به کاربران تلفن همراه اهمیتی نمی‌دهد، ممکن است به این دلیل باشد که قصد دارد از آن‌ها دزدی کند.

۸- از VirusTotal استفاده کنید

وب‌سایت VirusTotal یک وب‌سایت محبوب بوده که به شما این امکان را می‌دهد تا هر URL را اسکن کنید و به شما اطلاع می‌دهد که آیا یک وب سایت در گذشته به عنوان مخرب علامت گذاری شده است یا خیر. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که خودتان یک وب‌سایت را با مجموعه گسترده‌ای از موتورهای آنتی ویروس معتبر اسکن کنید.

توجه به این نکته ضروری است که این وب‌سایت برای شناسایی بدافزارها طراحی شده است. لزوما در مورد وجود کلاهبرداری یا فیشینگ به شما هشدار نمی‌دهد.

سخن پایانی

کاربران گوشی‌های هوشمند به اندازه کاربران رایانه شخصی در برابر وب سایت‌های ناامن آسیب پذیر هستند. برخی از وب‌سایت‌های مخرب در واقع حتی برای نمایشگرهای کوچک طراحی شده‌اند، زیرا این امکان را می‌دهد تا عیوب آن‌ها پنهان شود. اگر از گوشی هوشمند برای خرید آنلاین یا بانکداری آنلاین استفاده می‌کنید، مراقب سایت‌هایی باشید که اهداف مخرب دارند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :