etebarkala snappay
etebarkala snappay

با این روش‌ها از شر ویروس‌های کامپیوتری راحت شوید

4.5
(14)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
با این روش‌ها از شر ویروس‌های کامپیوتری راحت شوید

اگر متوجه شوید که کامپیوتر شما به ویروس آلوده شده یا ممکن است در معرض این مشکل باشد، چه کار می‌کنید؟ اگر جواب این سوال را نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب پیش رو را مطالعه کنید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه می‌ توانید کامپیوتر خود را از شر ویروس خلاص کنید.

لپ تاپ های مدرن و جدید، درصد پایینی در ابتلا به ویروس و همچنین مقاوت بالایی چه در سخت افزار و چه در نرم افزار دارند.

احتمالا اولین جوابی که به ذهن شما می‌رسد استفاده از یک آنتی ویروس است. این نرم‌افزارها که در نسخه‌های رایگان و پولی موجود هستند سیستم را اسکن می‌کنند، به صورت لحظه‌ای روی سیستم نظارت دارند و حتی سیستم‌عامل را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا تهدیدهای جدید را شناسایی کنند.

حالا چطور می‌توانیم از شر ویروس‌های کامپیوتری راحت شویم؟ برای پاسخ به این سوال با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

چطور بفهمیم کامپیوتر ویروسی شده است؟

چطور بفهمیم کامپیوتر ویروسی شده است؟

داشتن آنتی ویروس روی سیستم ضروری است؛ اما باید توجه داشته باشید حتی بهترین آنتی ویروس هم کاملا ایمن و مطمئن نیست. 

اگر سیستمی قبلا به بدافزار آلوده باشد، ممکن است آن بدافزار بعد از نصب آنتی ویروس هم دوباره فعال شود. افراد می‌توانند شخصا بدافزار را روی سیستم شما بارگذاری کنند. برخی بدافزارها از دید پنهان هستند و منتظر می‌مانند تا در فرصت مناسب به سیستم حمله کنند.

همچنین سیستم‌های مدیریت اجتماعی (Social engineering) و فیشینگ می‌توانند شما را گول بزنند تا روی لینک آلوده‌ای کلیک یا آن را دانلود کنید. گاهی اوقات فهمیدن اینکه سیستم شما به ویروس آلوده شده سخت می‌شود اما نشانه‌هایی وجود دارد که باید حواس‌تان را به آن‌ها جمع کنید.

امنیت در مقابل ویروس ها

مثلا عملکرد سیستم کند می‌شود، مرورگر بدون اینکه شما کاری کنید باز می‌شود، هشدارهای امنیتی عجیب و غریب از نرم‌افزارهایی که نصب نکرده‌اید برای شما نمایش داده می‌شوند یا حتی این نرم‌افزارها از شما باج‌گیری می‌کنند.

چگونه ویروس‌های سیستم عامل ویندوزی را حذف کنم؟

اگر فکر می‌کنید سیستم شما ویروسی شده است با استفاده از یکی از این روش‌ها مشکل را حل کنید:

۱. آنتی ویروس خود را به‌روز کنید

بروزرسانی آنتی ویروس

ابتدا مطمئن شوید که آنتی ویروس شما به جدیدترین راهکارهای شناسایی بدافزار آپدیت شده است تا آنتی ویروس شما بتواند جدیدترین ویروس‌ها را شناسایی کند.

سازندگان آنتی ویروس به صورت مرتب فهرست ویروس‌هایی که نرم‌افزارشان شناسایی می‌کند را به‌روز می‌کنند؛ چون ویروس‌ها و بدافزارها روزبه‌روز تغییر می‌کنند. اگر به‌روزرسانی آنتی ویروس شما حتی یک روز هم عقب بیفتد احتمال دارد سیستم شما به بدافزار آلوده شود.

اگر از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، سیستم شما یک آنتی ویروس رایگان به نام Microsoft Windows Defender Security Center (که قبلا Windows Defender نامیده می‌شد) دارد. این آنتی ویروس از طریق آپیدت‌های داخلی ویندوز ۱۰ به‌روز می‌شود. درست است که ویندوز دیفندر کامل نیست؛ اما تا حد خوبی کمک کننده است.

پیشنهاد ما نصب آنتی ویروس رایگان  Kaspersky Security Cloud Free است. این آنتی‌ویروس نسخه‌ای ساده شده از آنتی ویروس معروف و شناخته شده‌ کسپرسکای است.

۲. سیستم را ریبوت و دوباره راه‌اندازی کنید

ریبوت و راه‌اندازی سیستم

روی ویندوز خود نقاط System Restore تنظیم کنید تا اگر سیستم شما ویروسی شد و نتوانستید مشکل را حل کنید، ویندوز را کلا ریبوت کنید. (ابزار System Restore  به شما کمک می‌کند تا اطلاعات سیستم خود را به تاریخ مشخصی بازگردانی کنید.) این کار شاید مشکل را حل کند. اگر مشکل رفع نشد مشخص می‌شود که ویروس بسیار هوشمند است.

شما می‌توانید از طریق Microsoft Defender داخلی ویندوز، سیستم را ریبوت کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید: 

  1. وارد تنظیمات شوید.
  2. وارد Windows Security شوید و سپس Virus & threat protection را انتخاب کنید.
  3. پس از فعال کردن اسکن دوره‌ای ویندوز دیفندر، به دنبال گزینه‌های اسکن بگردید.
  4. روی آن کلیک کنید و Microsoft Defender Offline Scan را فعال کنید.

بنا بر ادعای شرکت مایکروسافت، پس از راه‌اندازی مجدد سیستم، حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا با اسکن سیستم rootkit-ها و سایر بدافزارهای قوی پیدا شوند.

۳. دسترسی از راه دور را قطع کنید

قطع کردن دسترسی

اگر پس از انجام این کارها باز هم مشکل حل نشد، احتمالا یک تروجان با دسترسی از را دور یا RAT روی سیستم خود دارید و شخصی از راه دور سیستم شما را کنترل می‌کند. 

در چنین شرایطی یک نفس عمیق بکشید و تمامی دسترسی‌های سیستم به اینترنت را قطع کنید و در صورت لزوم حتی مودم را هم خاموش کنید. مطمئن شوید که سیستم شما حتی از مودم دیگران هم به اینترنت وصل نیست. سپس دوباره اسکن آنتی ویروس را فعال کنید. تروجان را با آانتی‌ویروس شناسایی کنید و از بین ببرید.

۴. روش SAFE MODE را امتحان کنید

روش SAFE MODE

دوباره سیستم را ریبوت کنید؛ اما در این روش نباید اجازه دهید تا بدافزار با راه‌اندازی مجدد دوباره فعال شود. برای این کار از روش Safe Mode وارد ویندوز شوید و دوباره سیستم را اسکن کنید تا شاید مشکل حل شود.

وقتی داخل سیف مود هستید، همه اطلاعات اضافی را حذف کنید. اگر روش این کار را نمی‌دانید می‌توانید مطلب «چرا و چگونه اطلاعات اضافی را از روی لپ‌تاپ پاک کنیم؟» را مطالعه کنید. این اطلاعات پس از مدتی در سیستم نفوذ می‌کنند و اجازه یافتن بدافزار را به شما نمی‌دهند.

اگر ویندوز از کار افتاده یا حتی اجازه ورود شما به سیستم را نمی‌دهد، از طریق آنتی ویروس سیستم‌عامل را بوت کنید. برای بوت کردن سیستم می‌توانید از نرم‌افزار Kaspersky Rescue Disk 18 استفاده کنید.

برای ساخت یک درایو قابل بوت، نیاز دارید از یک سیستم جداگانه استفاده کنید؛ به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم همین الان که ویندوز شما سالم است، یک درایو قابل بوت بسازید.

چگونه ویروس‌های سیستم عامل مک‌او‌اس را پاک کنم؟

پاک کردن ویروس‌های سیستم عامل مک‌او‌اس

اگر از سیستم‌عامل مک‌او‌اس (Mac OS) اپل استفاده می‌کنید احتمالا تصور می‌کنید سیستم شما هرگز ویروسی نمی‌شود؛ اما این تصور کاملا غلط است. سیستم‌عامل مک نسبت به ویندوز خیلی کمتر ویروسی می‌شود؛ اما باز هم ممکن است مورد حمله هکرها قرار بگیرد.

این مطلب را هم بخوانید: آیا آیفون‌ها ویروسی می‌شوند؟

بعضی از ویروس‌های مک خود را به صورت یک آنتی ویروس جا می‌زنند و به این صورت وارد سیستم شما می‌شوند. اگر به صورت تصادفی یکی از این نرم‌افزارها را دانلود کنید ممکن است سیستم شما ویروسی شود. سه نمونه از ویروس‌های معروف مک که خود را به جای آنتی‌ویروس جا می‌زنند «MacDefender»، «MacProtector» و «MacSecurity» هستند.

سیستم مک ویروسی

اگر فکر می‌کنید سیستم مک شما ویروسی شده این مراحل را طی کنید:

  1. از اپلیکیشن یا نرم‌افزاری که فکر می‌کنید به ویروس آلوده شده خارج شوید.
  2. با نگه داشتن کلیدهای  Command + Space وارد «Activity monitor»  (اکتیویتی مانیتور: قابلیتی شبیه به تسک‌منیجر در ویندوز) شوید و ویروس‌های شناخته شده مک مانند MacDefender، MacProtector یا MacSecurity را جستجو کنید.
  3. اگر یکی از این ویروس‌ها را پیدا کردید قبل از خروج از اکتیویتی مانیتور Quit process را بزنید.
  4. در ادامه به پوشه Applications رفته و فایل مورد نظر را داخل Trash بیاندازید.
  5. حواس‌تان باشد که پس از آن پوشه زباله را خالی کنید تا ویروس کاملا حذف شود.
  6. حالا مطمئن شوید که نرم‌افزارها و برنامه‌های شما به‌روز هستند جدیدترین به‌روزرسانی‌های امنیتی را داشته باشید.

پس از انجام تمام این کارها مطمئن شوید که دیگر بی‌احتیاطی‌های گذشته مانند دانلود از منابع نامعتبر یا کلیک روی لینک‌های مشکوک را تکرار نمی‌کنید تا احتمال ویروسی شدن کامپیوتر شما کمتر شود.
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟کامپیوتر تا به حال شما ویروسی شده است؟ اگر جواب مثبت است چه کاری برای خلاصی از مشکل انجام داده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

منبع:‌ kaspersky

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 14

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

رامین گفت:

سلام خسته نباشید
من ویندوز ۱۰ رو دارم
یک مدته احساس میکنم سیستمم کند شده
و هر کاری میکنم نمیتونم به siting دسترسی پیدا کنم با وجود این میتوانم با عوض کردن ویندوز مشکلم رو حل کنم ممنون میشم جواب بدین

مرتضی نعمتیان گفت:

سلام اکر کامپیوتر ویروسی شد وروی بیشتر موارد علامت eاینترنت بود چکارکنیم برطرف شود

آبی گفت:

چرا انقد گیر میدی داشت

سحر یاری گفت:

چجوری ویروس بکشم

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
در این مطلب مراحل چک و حذف ویروس‌های کامپیوتری را شرح داده‌ایم. مراحل را قدم به قدم اجرا کنید

اسی گفت:

کامپیوتر روشن میکنم یه صفحه سیاه میاد چی شده؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
دلیل مشکل صفحه سیاه می تواند هر چیزی باشد! ویندوز یا درایور خراب یا مشکلات سخت افزاری، تشخیص دلیل سیاه شدن صفحه آسان نیست و بهتر است به یکی از مراکز معتبر و تخصصی تعمیرات کامپیوتر و لپ‌تاپ مراجعه نمایید

صدف رجبی گفت:

سلام وقت بخیر ببخشید من دیروز یک فایل نمایشنامه میخواستم دانلود کنم که متاسفانه ویروس بود و کل فایل های لپتاپو درگیر کرد و پسوند eiur به همه فایل ها اضافه شد و نمیدونم باید چکار کنم توی سایت های ایرانی هیچ راهنمایی نبود توی سایت های خارجی هم نوشته بود نوعی ویروس باج خوار هست ممنون میشم راهنماییم کنید

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
یک آنتی ویروس اورجینال خریداری کنید و سیستم را چک کنید. اگر همچنان جوابگو نبود، ویندوزتان را عوض کنید

مبینا سادات عابدی گفت:

کامپیوترم ویروسی شده اسکن هم کردم زده needed action اونم زدم درست نمیشه باید چیکار کنم؟

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
مراحلی که در بلاگ توضیح داده شده را قدم به قدم انجام بدهید

فرحت حسینی گفت:

یک جواب کوتاه که ویروس های کامپیوتری برای چی ساخته میشود

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
برای هک کردن سیستم‌ها و سرقت اطلاعات توسط هکرها

فرحت حسینی گفت:

یک جواب کوتاه که ویروس های کامپیوتری چی مشکلات را به بار می آورد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ویروس کامپیوتری در واقع یک کد مخرب است که از سیستمی به سیستم دیگر منتقل می‌شود و می‌تواند به بخش‌های مختلف آسیب برساند و یا دیتاهای مختلف را مورد هدف قرار دهد.

مهدی گفت:

ادمین محترم ویروس zap تمام فایل های من رو امروز خراب کرده. این ویروس گویی جدیده اطلاعاتی دارید؟؟
به این شکل که پسوند “zap.” به همه فایل های من اضافه شده وقتی هم پاکش می کنم فایل اجر ا نمی شه ممنون

حسین رجب چالی گفت:

سلام. وقتتون بخیر.
برای حل این مشکل باید ویندوز رو پاک کنید. مشکل از ویندوزتون هست. موفق باشید.

آرشیدا حسینی گفت:

سلام وقتتون بخیر یک سول داشتم ویروس های کامپیوتری چه مشکلات را به بار می اورد

پشتیبانی اعتبارکالا گفت:

سلام
ویروس کامپیوتری در واقع یک کد مخرب است که از سیستمی به سیستم دیگر منتقل می‌شود و می‌تواند به بخش‌های مختلف آسیب برساند و یا دیتاهای مختلف را مورد هدف قرار دهد.