etebarkala snappay
etebarkala snappay

تفاوت رام چین و رام گلوبال چیست؟

4.3
(7)

پک china و پک Global چه تفاوتی‌ هایی باهم دارند؟

شکیبا گیلانی
2 سال پیش
تفاوت رام چین و رام گلوبال چیست؟

کمپانی شیائومی از همان ابتدا، گوشی‌های هوشمند خود را در ۲ نسخه اصلی معرفی کرد. این نسخه‌ها شامل رام گلوبال یا رام جهانی و رام چین می‌شوند. برای بسیاری از کاربران و خریداران این گوشی هوشمند سوال پیش آمده که تفاوت این دو نسخه چیست و کدام یک نسبت به دیگر عملکرد بهتری دارد. برخی نیز گمان می‌کنند نسخه چینی ضعیف‌تر از نسخه گلوبال است. اما د رحقیقت هیچ‌یک بر دیگری برتری نداشته و فقط در دو نسخه برای کاربران مختلف در سراسر جهان تولید شده‌اند.

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که تفاوت این دو نسخه را نمی‌دانید و یا تا به امروز گمان می‌کردید نسخه گلوبال بهتر از نسخه چین است، این بلاگ را مطالعه کنید. در این بلاگ ویژگی هر یک از نسخه‌های شیائومی را به طور مفصل شرح داده‌ایم.

بررسی اجمالی نسخه گلوبال شیائومی و نسخه چینی شیائومی

رام چین (Chinese MIUI)رام گلوبال (Global MIUI)
ویژه کشور چین توسعه یافته استبرای استفاده جهانی طراحی شده است
این نسخه بسیار ارزانتر استپشتیبانی کامل از خدمات و برنامه‌های Google
هیچ سرویس Google مانند Play Store، YouTube، Chrome و غیره وجود ندارداز چندین زبان پشتیبانی می‌کند اما از زبان چینی پشتیبانی نمی‌کند
بیشتر دارای برنامه‌های چینی است و تقریباً همه آن‌ها به زبان چینی هستندهیچ برنامه چینی گنجانده نشده است
مزیت آن‌ها در مقایسه با رام گلوبال به روز رسانی‌های مکررتری است که دریافت می‌کنندپهنای باند شبکه برای کشورهای دیگر نیز پشتیبانی می‌شود
از هر باند شبکه در چین پشتیبانی می‌کندنسخه جهانی گرانتر از نسخه چینی است

رام گلوبال چیست؟

رام گلوبال به نسخه‌ای از گوشی‌های هوشمند شیائومی گفته می‌شود که برای استفاده بازار جهانی تولید شده است و از برنامه‌های گوگل به طور کامل پشتیبانی می‌کند. رام گلوبال از تمامی زبان‌ها پشتیبانی کرده و از نسخه چینی گران‌تر است. در واقع رام گلوبال از نظر سخت افزاری همانند رام چین است اما نرم‌افزار آن کاملا متفاوت است که در ادامه به شرح تفاوت آن خواهیم پرداخت.

رام چین چیست؟

رام چین نسخه‌ای از گوشی‌های هوشمند شیائومی بوده که برای کشور چین توسعه یافته است و از هیچ‌یک از سرویس‌های Google مانند Play Store، YouTube، Chrome پشتیبانی نمی‌کند و بیشتر برنامه‌های آن به زبان چینی است و تنها مزیت آن نسبت به رم گلوبال، به روزرسانی‌های مکرر نرم‌افزارها و قیمت پایین‌تر آن است.

تفاوت بین نسخه چینی و جهانی شیائومی چیست؟

هر دو نسخه چین و گلوبال دارای نرم‌افزار یکسانی هستند اما تفاوت‌هایی نیز در این زمینه دارند. نسخه چینی شیائومی برای استفاده کاربران در کشور چین توسعه یافته است،‌ در حالی که نسخه گلوبال شیائومی برای کاربران سایر کشورهای آسیایی و اروپایی تولید شده است. این تفاوت‌ها بیشتر شامل کاربری، زبان و قیمت می‌شود. برای مثال نسخه چینی شیائومی از هیچ سرویس Google پشتیبانی نکرده و از نظر قیمت نیز بسیار ارزان‌تر است.

نکاتی در رابطه با نسخه گلوبال و نسخه چین گوشی‌های شیائومی

نکته نخست؛ اگرچه رام چینی برای کشور چین توسعه یافته، اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید آن را در خارج از چین استفاده کنید.

نکته دوم؛ نسخه چینی برنامه‌های Google را ندارد اما همچنان می‌توانید با دانلود Google Installer این برنامه‌ها را دریافت کنید. بدیهی است که در نسخه جهانی مشکلی در رابطه با بارنامه‌های گوگل نخواهید داشت، زیرا آن‌ها از قبل بر روی گوشی نصب شده‌اند. علاوه‌براین، اگر رام چینی را فلش کنید یا یک فرمت معمولی انجام دهید، برنامه‌های Google مانند نسخه گلوبال حفظ نمی‌شوند و باید آن‌ها را از ابتدا دانلود و نصب کنید.

نکته سوم؛ تا جایی که به قیمت آن‌ها مربوط می‌شود، رام گلوبال بسیار گرانتر است؛ بنابراین اگر بودجه محدودی دارید، بهتر است فقط نسخه چینی را خریداری کنید و برنامه‌های گوگل را که نیاز دارید به صورت دستی دانلود کنید.

نکته چهارم؛ نسخه چینی، اپ استور مخصوص به خود را دارد که بسیار شبیه پلی استور گوگل بوده و تمامی برنامه‌های مورد نیاز کاربران را برای دانلود در اختیارشان می‌گذارد.

نکته پنجم؛ رام چینی فقط از ۳ زبان پشتیبانی می‌کند. این زبان‌ها شامل زبان چینی سنتی با ۸۰٫۰۰۰ خَنزی، زبان ساده شده چینی و انگلیسی می‌شود. در نتیجه، فروشگاه برنامه‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم، کلمات چینی زیادی دارد که اگر از زبان انگلیسی آن استفاده می‌کنید، می‌تواند مشکل زیادی ایجاد کند.

نکته ششم؛ نسخه گلوبال به شما امکان تغییر سبک فونت گوشی را نمی‌دهد. در حالی که نسخه چینی این امکارن را فراهم می‌سازد تا بتوانید سبک فونت گوشی خود را تغییر دهید.

نکته هفتم؛ کیبوردهای رام چینی چندان کاربردی نیستند، بنابراین توصیه می‌شود کیبوردهای جدید را از فروشگاه Google Play دانلود و نصب کنید.

نکته هشتم؛ اگر در چین زندگی نمی‌کنید، رام چینی با تعداد زیادی برنامه غیر ضروری همراه است. همچنین بسیاری از تم‌های باکیفیت آن‌ها قفل هستند و باید آن‌ها را با اعتبار Mi خریداری کنید. در حالی که رام گلوبال تمامی این تم‌ها را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

نکته نهم؛ رام چینی مصرف باتری کمتری دارد و طول عمر باتری آن بیشتر است. طول عمر بالای باتری رام چینی به دلیل باتری بزرگ‌تر یا قوی‌تر نیست، بلکه به دلیل برنامه‌های چینی است!‌ اغلب اپلیکیشن‌های چینی به انرژی کمی برای اجرا نیاز دارند و بنابراین مصرف باتری به حداقل ممکن می‌رسد.

نکته دهم؛ نسخه چینی دارای یک ویژگی داخلی است که می‌تواند به شما در روت کردن دستگاه کمک کند. در نسخه گلوبال، برای روت کردن دستگاه نیاز است تا برنامه‌ویژه آن را دانلود کنید.

نکته یازدهم؛ شیائومی در چین مستقر است و در نتیجه رام‌های چینی آن‌ها به روز رسانی سریع‌تری دریافت می‌کنند. این در حالی است که نسخه گلوبال معمولاً با چند روز تاخیر همان به روز رسانی را دریافت می‌کند. در حقیقت به‌روزرسانی با اختلاف چند روز زودتر، چندان مزیت بزرگی نیست، چرا که بسیاری از این به روز رسانی‌ها چندان قابل توجه نیستند.

سخن پایانی

برنده مشخصی بین ۲ نسخه شیائومی چین و گلوبال وجود ندارد. با این حال، قیمت ارزان‌تر رام چینی نسبت به گلوبال یک مزیت وسوسه انگیز محسوب می‌شود. به طور کلی، هر دو نسخه برای کاربران مختلف در نظر گرفته شده‌اند. کاربرانی که در کشور چین زندگی نمی‌کنند می‌توانند از نسخه گلوبال آن استفاده کنند و کاربران ساکن کشور چین، می‌توانند رام چین را خریداری کنند البته اجازه ندارند از سرویس گوگل در کشور چین استفاده کنند. در هر صورت، تفاوت میان این دو نسخه مربوط به سخت‌افزار و کیفیت ساخت نبوده و به برخی از نرم‌افزارها و قیمت آن محدود می‌شود.  

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 7

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :