etebarkala snappay
etebarkala snappay

فیچر فون چیست؟

4.2
(5)
طاهره محزون
3 سال پیش
فیچر فون چیست؟

امروزه اکثر ما گوشی‌های موبایل هوشمند خریداری می‌کنیم، زیرا این گوشی‌ها امکانات بسیار زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهند. اما در کنار دنیای رنگارنگ اسمارت فون‌ها، هنوز هم فیچر فون‌های متنوعی تولید می‌شوند که طرفداران خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم بدانیم فیچر فون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. برای آشنایی بیشتر با این نوع گوشی‌ها با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

آشنایی با فیچر فون

آشنایی با فیچر فون

بسیاری از افراد گوشی‌های هوشمند خریداری می‌کنند و تمایل دارند که گوشی‌های خود را به‌طور مرتب عوض کنند تا بتوانند از جدیدترین ویژگی‌ها و امکانات گوشی‌های هوشمند بهره‌مند شوند. اما بعضی از افراد تمایلی به خرید گوشی‌های هوشمند و استفاده از امکانات آن‌ها ندارند. این جا است که فیچر فون‌ها وارد میدان می‌شوند.

فیچر فون نوعی گوشی موبایل است که امکاناتی بیشتر از برقراری تماس و ارسال پیام دارد، اما امکانات آن بسیار محدودتر از تلفن هوشمند یا اسمارت فون است. نام فیچر فون یا «گوشی موبایل ویژه» در دهه ۱۹۹۰ میلادی رواج پیدا کرد. این نام را برای مجزا کردن این نوع گوشی‌ها از گوشی‌های معمولی ساده به کار می‌بردند؛ زیرا عملکردهای بیشتری نسبت به یک تلفن معمولی داشتند. البته امروزه این گوشی‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند، ویژگی‌های بسیار محدودتری دارد.

آشنایی با فیچر فون-۲

این نوع گوشی‌ها معمولا دارای نمایشگر غیر لمسی است و از طریق صفحه‌کلید ورودی‌ها را دریافت می‌کند. رابط کاربری گرافیکی این گوشی‌ها در مقایسه با گوشی‌های هوشمند و پیشرفته، بسیار ساده و ابتدایی است. این گوشی‌ها عمدتا برای افرادی طراحی شده است که می‌خواهند از امکانات اولیه گوشی موبایل برخوردار باشند اما مایل نیستند برای داشتن گوشی هوشمند، هزینه پرداخت کنند. همچنین بسیاری از افراد در کنار گوشی موبایل هوشمند خود، فیچر فون نیز خریداری می‌کنند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. بعضی از افرادی که چندین خط موبایل دارند، به‌جای پرداخت هزینه برای خرید گوشی هوشمند، از این نوع گوشی‌ها استفاده می‌کنند.

شرکت‌های بسیاری انواع این نوع گوشی‌ها را به بازار عرضه می‌کنند. نوکیا را می‌توان یکی از محبوب‌ترین برندها در زمینه تولید این نوع گوشی‌ها دانست. فیچر فون‌های نوکیا دارای قیمت مناسب و بدنه مستحکم هستند و هنوز طرفداران بسیار زیادی دارند. علاوه‌بر نوکیا برندهای دیگری مثل سامسونگ، موتورولا و ال‌جی نیز فیچر فون‌های متنوعی را تولید و عرضه می‌کنند.

ویژگی‌های فیچر فون

ویژگی‌های فیچر فون

اگر به ظاهر این نوع گوشی‌ها نگاهی بیندازیم می‌بینیم که این گوشی معمولا از یک نمایشگر کوچک، صفحه‌کلید فیزیکی، پورت شارژر، جک ۳.۵ میلی‌متری، میکروفن، اسپیکر، اسلات کارت حافظه و یک دوربین کوچک است. فیچرفون‌ها امکانات بسیار محدودتری نسبت به گوشی‌های هوشمند دارند. این گوشی‌ها قابلیت برقراری تماس و ارسال پیام دارند. همچنین امکان جست‌وجو در اینترنت برای این گوشی‌ها فراهم شده است.

بسیاری از این نوع گوشی‌ها دارای یک لنز دوربین کوچک هستند که البته کیفیت آن قابل مقایسه با دوربین‌های پیشرفته اسمارت فون‌ها نیست. این گوشی‌ها دارای موزیک پلیر نیز هستند و غالبا به کاربر اجازه می‌دهند تا با کمک هدفون خود به موسیقی گوش کند. کاربر با کمک این گوشی‌ها می‌تواند ایمیل خود را نیز مشاهده کند و به ایمیل‌های دیگران پاسخ بدهد. این گوشی‌ها دارای تقویم، امکان برنامه‌ریزی ساعتی برای قرار ملاقات‌ها یا سایر برنامه‌ها، ماشین حساب، بازی‌های ساده موبایلی و جستجوگر وب هستند. 

مزایای فیچر فون

مزایای فیچر فون

در کنار تمام محدودیت‌هایی که این نوع گوشی‌ها دارد، مزایای بسیاری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. این مزایا باعث می‌شوند تا با وجود هزاران گوشی هوشمند با امکانات متنوع، هنوز عده زیادی از افراد به خرید این نوع گوشی‌ها علاقه داشته باشند. در ادامه مهم‌ترین مزایای فیچر فون را بررسی می‌کنیم.

– نسبت به گوشی‌های هوشمند قیمت بسیار کمتری دارد.

– این گوشی‌ها معمولا بدنه بسیار مقاومی دارند که باعث می‌شود در اثر ضربه یا زمین خوردن مشکلی برای آن‌ها پیش نیاید.

– این گوشی‌ها به دلیل ابعاد و وزن بسیار کوچک حمل‌ونقل آسانی دارند.

– گزینه بسیار مناسبی برای سالمندان و افرادی است که علاقه یا توانایی کار با نمایشگرهای لمسی ندارند.

– کار کردن با آن‌ها بسیار آسان‌تر از کار با گوشی‌های هوشمند است.

– این نوع گوشی‌ها قابلیت ردیابی دارند. به همین دلیل اگر فرد مجرمی از این گوشی‌ها استفاده کند، مقامات قضایی به‌راحتی می‌توانند او را ردیابی کنند.

– به دلیل نمایشگر کوچک‌تر و امکانات ساده‌تر، باتری این گوشی‌ها بسیار مقاوم است و شما را تا مدت زیادی از شارژ کردن این گوشی بی‌نیاز می‌کند.

– بیشتر این نوع گوشی‌ها دارای شیار مجزا برای کارت حافظه هستند و کاربر از این طریق می‌تواند میزان حافظه داخلی گوشی خود را افزایش دهد و برای ذخیره داده‌های خود از آن استفاده کند.

– هزینه‌های جانبی و تعمیرات آن بسیار کمتر از یک گوشی موبایل هوشمند است.

– از این نوع گوشی‌ها می‌توان در محیط‌های صنعتی و فضاهایی که استفاده از دوربین ممنوع است، استفاده کرد.

– گزینه مناسب برای والدینی هستند که نمی‌خواهند در سنین کم برای فرزندان خود گوشی هوشمند تهیه کنند.

معایب فیچر فون

معایب فیچر فون

– معمولا از برنامه‌های کاربردی پشتیبانی نمی‌کنند. یا اینکه پشتیبانی آن‌ها به برنامه‌های جاوا یا BREW محدود می‌شود.

– این گوشی‌ها معمولا فاقد سیستم‌عامل هستند یا سستم‌عامل آن‌ها مانند اسمارت فون قدرتمند نیست.

– معمولا دوربین‌های ضعیفی دارند.

– این نوع گوشی‌ها دارای ظرفیت پردازش محدودی است.

– معمولا دارای میزان حافظه داخلی بسیار کمی در مقایسه با اسمارت فون است.

– معمولا نمی‌تواند مانند اسمارت فون سرعت بالایی در وب‌گردی یا دانلود فایل‌های چندرسانه‌ای داشته باشد.

سخن آخر

فیچر فون

فیچر فون در کنار محدودیت‌ها، مزایایی نیز دارد که به آن‌ها اشاره کردیم. بنابراین انتخاب این نوع تلفن همراه به سلیقه و نیاز افراد بستگی دارد. بسیاری از افراد سالمند یا دانش‌آموزان تمایل دارند که از این نوع گوشی‌ها استفاده کنند و هزینه زیادی برای گوشی هوشمند خود صرف نکنند. اما بسیاری دیگر به برنامه‌های کاربردی و امکانات گوشی هوشمند نیاز دارند. 

شما کدام نوع گوشی موبایل را ترجیح می‌دهید؟ آیا تا به‌حال تجربه استفاده از فیچر فون را داشته‌اید؟ نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 5

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

سلیمانی گفت:

خب همون گوشی ساده خودمونه دیگه!