etebarkala snappay
etebarkala snappay

رم دو کاناله چیست؟

5
(1)
طاهره محزون
2 سال پیش
رم دو کاناله چیست؟

آیا درباره رم کامپیوتر خود اطلاعات دقیقی دارید؟ آیا تفاوت رم تک کاناله و دو کاناله را می‌دانید؟ برای پاسخ به این سوال‌ها ابتدا باید رم و انواع آن را بشناسیم تا بتوانیم بهترین گزینه را برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود انتخاب کنیم. در این مقاله می‌خواهیم بدانیم رم دو کاناله چیست و چه تفاوتی با رم تک کاناله دارد. پس با مجله اعتبارکالا همراه باشید.

آشنایی با رم

آشنایی با رم

رم‌ها یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر هستند که نقش واسطه را بین پردازنده و حافظه داخلی ایفا می‌کنند. وقتی که شما برنامه‌ای را اجرا می‌کنید، دستورات برنامه از حافظه داخلی به رم (RAM) فرستاده می‌شوند و رم برای اجرا آن‌ها را به ترتیب اولویت و نیاز، به پردازنده ارجاع می‌دهد. هرچه میزان حافظه رم بیشتر باشد، میزان دستورات بیشتری را میتواند در خود جای دهد، بنابراین دستورات برنامه‌ها با سرعت بیشتری به پردازنده فرستاده می‌شوند.

دلیل اینکه سیستم‌های کامپیوتری از رم استفاده می‌کنند، تفاوت سرعت بین پردازنده و حافظه داخلی است. پردازنده سرعت بسیار بالایی دارد ولی سرعت حافظه داخلی کمتر است. بنابراین رم برای ایجاد توازن و تعادل بین این دو قرار می‌گیرد. توجه کنید که رم داده‌ها را به‌طور موقت در خود نگهداری می‌کند و داده‌ای را ذخیره نمی‌‌کند. برای مثال، اگر در حال حاضر یک مرورگر وب روی دستگاه خود باز دارید، داده‌های این وب‌سایت در ماژول‌های رم ذخیره می‌شود. بنابراین، داشتن رم بیشتر به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های بیشتری را هم‌زمان بدون کاهش سرعت باز نگه دارید.

بر اساس ویژگی‌های رم‌ها، آن‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام را برای کاربری خاصی مناسب می‌‌کند.

– حافظه داخلی: این مقدار در رم‌های امروزی از ۴ گیگابایت تا ۳۲ گیگابایت متغیر است.

– سرعت: رم‌ها سرعت‌های متفاوتی دارند و می‌توانند از ۲۱۳۳ مگاهرتز تا ۵۲۰۰ مگاهرتز متغیر باشند.

– تعداد کانال: رم‌ها تک کاناله یا دو کاناله هستند که این تعداد در سرعت انتقال داده موثر است.

رم دو کاناله چیست و چطور کار می‌کند؟

رم دو کاناله چیست و چطور کار می‌کند؟

وقتی که رم داده‌ها را در خود بارگذاری می‌کند، واحد پردازش(CPU) با استفاده از کانال‌های حافظه به این داده‌ها دسترسی پیدا می‌کند. این کانال‌های حافظه مسیرهای ارتباطی هستند که به پردازنده شما اجازه می‌دهند به داده‌هایی که به‌طور موقت در رم ذخیره شده است، دسترسی پیدا کند. بنابراین، داشتن تعداد بیشتری از این کانال‌های ارتباطی در حافظه رم می‌تواند دسترسی به این داده‌ها را سریع‌تر کند.

حافظه دو کاناله فناوری است که از دو مسیر برای افزایش سرعت انتقال بین حافظه کامپیوتر شما و پردازنده استفاده می‌کند. در حالت دو کاناله، دو مسیر رم به طور همزمان در کانال‌های جداگانه با هم ارتباط برقرار می‌کنند تا پردازنده شما برنامه‌ها را به میزان قابل توجهی سریع‌تر اجرا کنند.

بنابراین، اجرا در حافظه دو کاناله بدون در نظر گرفتن اندازه واقعی رم، عملکرد کامپیوتر شما را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. برای مثال، در بسیاری از موارد، دو حافظه رم ۴ گیگابایتی که در حالت دو کاناله عمل می‌کنند، احتمالا از یک حافظه ۸ گیگابایتی در حالت تک کاناله بهتر عمل می‌کنند.

رم‌ها امروزه در حالت‌های چهار کاناله، شش کاناله و هشت کاناله نیز طراحی می‌شوند که بیشتر برای سرورها به کار می‌روند.

رم دو کاناله نامتقارن

رم دو کاناله متقارن حالتی است که هر دو کانال با حافظه یکسانی کار می‌کنند. اما رم دو کاناله نامتقارن نشان‌دهنده آن است که ممکن است کانال‌های رم با حافظه یکسانی کار نکنند. بدون شک در حالت دو کاناله متقارن چون هر دو کانال فضای یکسانی در اختیار دارند، سرعت بالاتری خواهند داشت. به‌طور کلی برای اینکه کنترلر حافظه بتواند بهینه کار کند و ۱۲۸ بیت داده را کامل دریافت کند، باید به هر دو کانال مانند حافظه یکسانی تخصیص داده شود و کانال‌ها متقارن کار کنند. 

نکات مهم در استفاده از رم دو کاناله

نکات مهم در استفاده از رم دو کاناله

– عملکرد رم در حالت دو کاناله به مادربرد کامپیوتر شما بستگی دارد. برای اجرا در حالت دو کاناله، مادربرد باید دو اسلات منطبق داشته باشد که حالت دو کاناله را با هم پشتیبانی کند. خوشبختانه، بیشتر مادربردهای مدرن از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند، حتی بسیاری از آ‌ن‌ها دارای کدی هستند تا برای جای‌گذاری درست رم به شما کمک کند.

– اگر یک مادربرد بیش از دو اسلات داشته باشد، معمولا به صورت جفت دو کاناله عرضه می‌شوند. مثلا یک برد با چهار اسلات دارای دو جفت شیار حافظه دو کاناله متمایز است که اغلب در یک اسلات دورتر از یکدیگر قرار می‌گیرند.

– حافظه دو کاناله ربطی به برند یا نوع رمی که خریداری می‌کنید ندارد. این تقریبا با تمام برندهای حافظه رم که اخیرا ساخته شده‌اند کار می‌کند. آنچه مهم‌تر است این است که حافظه‌های رم از نظر ظرفیت، فرکانس و تاخیر با یکدیگر مطابقت داشته باشند، زیرا در غیر این صورت ممکن است عملکرد مطلوبی نداشته باشند.

– برای استفاده از حافظه چند کاناله، پردازنده باید یک کنترلر حافظه داشته باشد که از معماری چند کاناله پشتیبانی کند و مادربرد نیز باید با آن سازگار باشد. علاوه‌بر این، ماژول‌های رم نیز باید با یکدیگر سازگار باشند. مادربردهایی که از معماری چند کاناله پشتیبانی می‌کنند، اغلب دارای اسلات‌های حافظه با کد رنگی هستند تا اطمینان حاصل شود که ماژول‌های منطبق درج شده‌اند. اکثر سازندگان DRAM حافظه را در یک کیت می‌فروشند تا اطمینان حاصل کنند که ماژول‌های حافظه از نظر ظرفیت، سرعت، تاخیر، تعداد تراشه‌ها، و اندازه ردیف‌ها و ستون‌ها مطابقت دارند. اگر قصد استفاده از حافظه چند کاناله را دارید، بهتر است رم را در کیت‌های سازگار با مادربرد و پردازنده خود خریداری کنید. اگر ماژول‌های حافظه‌ای که مطابقت ندارند را روی مادربرد نصب کنید، معمولا با مشخصات کندترین ماژول کار می‌کنند.

شرایط مورد نیاز برای حالت دو کانال

  • ترتیب DIMM-ها به صورت جفت در هر کانال حافظه (جفت ماژول)
  • ظرفیت ماژول یکسان برای هر دو ماژول 
  • فناوری DRAM یکسان در هر دو ماژول
  • پهنای باند DRAM یکسان با DRAM-های مورد استفاده در هر دو ماژول
  • هر دو ماژول یا فقط یک طرفه باشند یا فقط دو طرفه
  • مونتاژ شکاف‌های حافظه به صورت معکوس آینه‌ای

توجه داشته باشید که پیکربندی‌هایی که این الزامات را برآورده نمی‌کنند، به طور خودکار در حالت تک کانال کار می‌کنند. کندترین DIMM تعبیه شده در سیستم، فرکانس و دسترسی به حافظه را برای کل رم تعیین می‌کند.

شرایط مورد نیاز برای حالت دو کاناله Interleaved

شرایط مورد نیاز برای حالت دو کاناله Interleaved

حالت دو کاناله Interleaved بالاترین عملکرد را ارائه می‌دهد. این حالت زمانی فعال می‌شود که مجموع ظرفیت ماژول‌های داخلی در هر دو کانال یکسان باشد. سرعت ماژول‌ها و سازماندهی DRAM می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، مهم است که ظرفیت کل کانال A و کانال B یکسان باشد.

  • ترتیب DIMM-ها در هر دو کانال حافظه
  • ظرفیت کل یکسان در تمام کانال‌های حافظه
  • مونتاژ اسلات‌های حافظه به صورت معکوس آینه‌ای

شرایط مورد نیاز برای حالت دو کاناله Flex

شرایط مورد نیاز برای حالت دو کاناله Flex

این فناوری جدید بالاترین انعطاف را در مونتاژ ماژول‌های حافظه فراهم می‌کند. همچنین تمام محدودیت‌ها و الزامات ماژول‌های حافظه از بین می‌برد. حالت دو کاناله همچنین زمانی کار می‌کند که تنها از دو، سه یا چهار DIMM با ظرفیت کل متفاوت در کانال‌های حافظه استفاده کنید. بالاترین ظرفیت موجود در هر دو کانال حافظه در حالت دو کاناله استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، محدوده آدرسی که در حالت دو کاناله عمل می‌کند، در پایین‌ترین و در عین حال در ابتدا و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. حافظه باقیمانده در حالت تک کانال اجرا می‌شود.این حالت در شرایط زیر اتفاق می‌افتد:

  • حداقل یک DIMM در هر کانال حافظه
  • مونتاژ اسلات‌های حافظه به صورت معکوس آینه‌ای

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید رم در سال ۱۴۰۰

رم دو کاناله در لپ تاپ

رم دو کاناله در لپ تاپ

لپ‌تاپ‌ها نیز مانند کامپیوتر از حافظه رم دو کاناله بهره می‌برند. امروزه، بسیاری از لپ‌تاپ‌ها با یک حافظه رم عرضه می‌شوند، اما یک اسلات برای ارتقا به حافظه دو کاناله در دسترس دارند. اگر احساس می‌کنید وقتی برنامه‌های باز زیادی دارید، دستگاه شما کند می‌شود، ارتقای رم تک کاناله به یک رم دو کاناله می‌تواند راهی سریع، مقرون‌به‌صرفه و آسان برای ارتقای قابل توجه عملکرد لپ‌تاپ شما باشد. همچنین می‌توانید از تمام مزایای سرعت اجرای دو کاناله بهره‌مند شوید.

لپ‌تاپ‌ها از ماژول حافظه داخلی SODIMM استفاده می‌کنند. این رم‌ها بسیار کوچک‌تر از نمونه‌های کامپیوتر رومیزی هستند و در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند. نصب این رم‌‌ها یک فرایند ساده است که شامل برداشتن صفحه پشتی، جستجوی شکاف SODIMM و قرار دادن رم است. برای اطمینان از سازگاری رم با لپ‌تاپ خود، پیشنهاد می‌کنیم در صورت ارتقای آن، مدل، اندازه و سرعت حافظه را دقیقا مشابه رم لپ تاپ خود انتخاب کنید.

تفاوت رم تک کاناله و دو کاناله

تفاوت رم تک کاناله و دو کاناله

برخلاف حالت تک کانال که در آن پهنای باند داده ۶۴ بیت است، در حالت دو کاناله به طور هم‌زمان از دو مسیر ۶۴ بیت داده منتقل می‌شود. در این صورت فرکانس و سرعت یکسان باقی می‌ماند، اما مقدار داده‌های انتقال‌یافته در هر بازه زمانی دو برابر می‌شود؛ به این معنی که به جای ۶۴ بیت، ۱۲۸ بیت در هر کلاک منتقل می‌شود. بنابراین استفاده از حالت دو کاناله از نظر تئوری توان حافظه را دو برابر می‌کند.

سخن آخر

وقتی که رم شما در بهینه‌ترین حالت ممکن قرار داشته باشد، شما می‌توانید عملکرد بالایی دریافت کنید. بنابراین رم نقش مهمی در عملکرد کامپیوتر شما دارد. در این مقاله سعی کردیم به طور مفصل توضیح دهیم که رم دو کاناله چیست و چه کاربردهایی دارد. به نظر شما چه عواملی در انتخاب رم مهم‌تر است؟ فرکانس یا تعداد کانال‌ها؟ انتخاب رم چقدر برای شما اهمیت دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :