etebarkala snappay
etebarkala snappay

آیا لپ تاپ دست دوم ارزش خرید دارد؟

4.3
(8)
عاطفه تاسا
2 سال پیش
آیا لپ تاپ دست دوم ارزش خرید دارد؟

لپ تاپ‌ها دستگاه‌های گران قیمتی هستند و امروزه شاهد این هستیم که این وسیله  روز به روز پرکاربردتر می‌شود. حتی از دوران همه‌گیری کرونا بیشتر کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و این باعث شده است که احساس نیاز به یک کامپیوتر قابل حمل، روز به روز در افراد بیشتر شود. همین عوامل باعث شده است که بسیاری از افراد به فکر خرید یک لپ تاپ دست دوم یا استوک بیفتند.

اینکه یک لپ تاپ دست دوم تهیه کنید هم از نظر اقتصادی به صرفه به نظر می‌رسد و هم به حفظ محیط زیست بسیار کمک می‌کند. بسیاری از این لپ تاپ‌ها ارزش خرید بالایی دارند. حتی لپ تاپ‌هایی وجود دارند که مدت زمان خیلی کمی از آن‌ها استفاده شده است و تقریبا نو هستند. ولی شما می‌توانید با قیمت خیلی پایین‌تر، آن‌ها را خریداری کنید. اما باید به این موضوع نیز توجه کنید که مشکلاتی هم ممکن است برای شما با خرید یک کامپیوتر دست دوم پیش بیاید و این عمل ریسک‌هایی به دنبال دارد. مخصوصا اینکه لپ تاپ‌ها، کامپیوترهایی هستند که برای سفر ساخته شده‌اند.

با همه این‌ها، شما با کمی دقت می‌توانید انتخاب خوب و عاقلانه‌ای داشته باشید که برای سال‌ها بتوانید از آن استفاده کنید. در این آموزش ما در ابتدا تفاوت لپ تاپ‌های استوک، اوپن باکس، ریفربیشد و دست دوم را بررسی می‌کنیم و سپس به شما نکاتی را می‌گوییم که برای انتخاب یک لپ تاپ دست دوم باید رعایت کنید. با مجله اعتبارکالا در این آموزش همراه باشید.

انواع لپ تاپ دست دوم

لپ تاپی که حتی برای یک دقیقه استفاده شده باشد لپ تاپ دست دوم محسوب می‌شود. برخی لپ تاپ‌ها ممکن است چندین سال به صورت سنگین مورد استفاده قرار گرفته باشند. در این صورت خرید این لپ تاپ‌ها توصیه نمی‌شود چون عمر مفید یک لپ تاپ ۴ تا ۵ سال است و بعد از این مدت این دستگاه‌ها به شدت کند می‌شوند. ولی برخی از نمونه‌های دست دوم لپ تاپ به دلیل استفاده اندک کاربر قبلی ارزش خرید بسیار بالایی دارند. برای خرید لپ تاپ‌های دست دوم باید صبر داشته باشید و به طور پیوسته کانال‌های فروش را بررسی کنید تا مدل مد نظر خود را بیابید.

لپ تاپ اوپن باکس چیست؟

محصولاتی که جعبه آن‌ها باز شده است اما مورد استفاده قرار نگرفته‌اند محصولات اوپن باکس نامیده می‌شوند. قیمت این لپ تاپ‌ها از نمونه‌های آکبند آن‌ها به مراتب کم‌تر است. در کشورهای اروپایی همه محصولات، ضمانت تعویض ۱ ماهه دارند. یعنی مشتری می‌تواند به هر دلیلی محصول خریداری شده را به فروشگاه برگرداند. مشتریان ممکن است به دلایل مختلفی لپ تاپ را به فروشگاه برگردانند. ولی این دلایل در اکثر اوقات، شامل نقص قطعات نیست. ممکن است مشتری، رنگ و یا اندازه لپ تاپ را نپسندیده باشد و آن را مرجوع بکند و یا شاید این لپ تاپ از برنامه‌ها و بازی‌های مورد نیاز کاربر پشتیبانی نکرده باشد.

لپ تاپ اوپن باکس

لپ تاپ‌های اوپن باکس در ۹۹ درصد موارد بدون هیچ گونه خط و خش و ایراد ظاهری هستند و تفاوتی با نمونه آکبند ندارند. این محصولات از گارانتی شرکت تولید کننده خارج می‌شوند. پس حتما سعی کنید این لپ تاپ‌ها را از فروشگاه‌های معتبری تهیه کنید که ضمانت بازگشت و گارانتی معتبر به شما ارائه دهند.

لپ تاپ استوک چیست؟

لپ تاپ استوک به لپ تاپ‌های کارکرده و دست دوم اطلاق می‌شود. ولی مدت زمانی که از این لپ تاپ‌ها استفاده شده است کمتر از ۳۰روز است. همانطور که گفته شد در اروپا و آمریکا مشتریان می‌توانند به مدت ۳۰ روز کالای خریداری شده خود را به فروشگاه بازگردانند. این کالاها به فروشگاه برنمی‌گردند و مستقیما به انبار می‌روند. واژه استوک (Stock) نیز در لغت به معنی انبار است. پس از مرجوع شدن لپ تاپ، فروشگاه این محصولات را در گروه‌های C ،B ،A و Dدسته بندی می‌کند و به فروش می‌رساند. پس ممکن است شما لپ تاپ استوکی را خریداری کنید که هیچ فرقی با نمونه آکبند آن نداشته باشد. در بازار ایران، متاسفانه این کلمه به غلط همان معنی دست دوم را می‌دهد و در ایران شاهد آن هستیم که لپ تاپ‌های قدیمی و بسیار کار کرده با عنوان استوک در بازار به فروش می‌رسند.

لپ تاپ ریفربیشد چیست؟

این واژه در لغت، به معنی مرمت شده یا ترمیم شده است. این لپ تاپ‌ها استفاده نشده‌اند و در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته‌ای از لپ تاپ‌ها هستند که در کارخانه و در چرخه کنترل کیفیت متوجه ایرادی در آن‌ها شده‌اند. ایراد این لپ تاپ‌ها رفع می‌شود و مجددا به چرخه فروش باز می‌گردند. بر روی بسته بندی این لپ تاپ‌ها کلمه Factory Refurbished نوشته شده است. بسته بندی این لپ تاپ‌ها با بسته بندی سایر لپ تاپ‌ها متفاوت است و با قیمت خیلی کم‌تری عرضه می‌شوند.

لپ تاپ ریفربیشد

لپ تاپ‌ دسته دوم، لپ تاپ‌هایی هستند که مشتری، آن‌ها رابه دلیل ایراد فنی به کارخانه مرجوع کرده است. بر روی بسته بندی این لپ تاپ‌ها Certified Refurbished نوشته شده است. البته پیدا کردن لپ تاپ‌های ریفربیشد در ایران کار دشواری است. ولی خرید این لپ تاپ‌ها نسبت به خرید سایر مدل‌های دست دوم ریسک کم‌تری به دنبال دارد و این محصولات از لحاظ فنی سالم‌تر هستند.

نکات مهم برای خرید لپ تاپ دست دوم

سعی کنید به صورت حضوری خرید کنید

اگر لپ تاپ را از سایت‌های درج آگهی مثل دیوار یا شیپور تهیه می‌کنید حتما معامله را به صورت حضوری انجام دهید تا از سلامت دستگاه مطمئن شوید. اگر هم می‌خواهید لپ تاپ خود را به صورت آنلاین خریداری بکنید حتما از سایت‌هایی خرید کنید که نماد الکترونیک داشته باشند. به صفحات اینستاگرامی و سایت‌هایی که اعتبار خاصی ندارند اعتماد نکنید. یکی دیگر از مشکلاتی که در هنگام خرید لپ تاپ دست دوم ممکن است پیش بیاید احتمال مسروقه بودن آن است. برای اینکه از سرقتی نبودن لپ تاپ مورد نظر خود مطمئن شوید می‌توانید به سامانه همیاب ۲۴ که پلیس آن را راه اندازی کرده است مراجعه کنید و استعلام بگیرید.

بدنه لپ تاپ را بررسی کنید

سعی کنید بدنه لپ تاپ را شخصا بررسی کنید. بررسی کامل بدنه ضروری است. مطمئن شوید که جای برخورد با چیزی و یا ترک بر روی بدنه لپ تاپی که قصد خریداری آن را دارید نباشد. همچنین توجه کنید که پیچ‌های  لپ تاپ، سر جای خود باشند و لولاهای آن شل نباشند. در کل، باید توجه داشته باشید که بر روی بدنه لپ تاپ، بی نظمی وجود نداشته باشد. این اولین مرحله‌ای است که باید در انتخاب لپ تاپ دست دوم به آن توجه کنید و مربوط به ظاهر آن است. ممکن است لپ تاپی از نظر ظاهری سالم به نظر برسد ولی قطعات سخت افزاری آن از درون دچار مشکل باشند.

وضعیت نمایشگر لپ تاپ را بررسی کنید

قدم بعدی در انتخاب لپ تاپ، توجه به این نکته است که نمایشگر آن در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. توجه داشته باشید که نمایشگر لپ تاپ سوسو نزند. همچنین باید به تغییر رنگ نمایشگر، روشنایی پیکسل‌ها و پیکسل‌های سوخته دقت بکنید. سعی کنید در داخل لپ تاپ، یک ویدیو را باز کنید و ببینید که آیا زاویه دید، به اندازه کافی خوب است یا خیر. حتما نمایشگر محصول را با بقیه لپ تاپ‌ها مقایسه کنید و بعد انتخاب کنید.

نمایشگر لپ تاپ دست دوم

کیبورد لپ تاپ را تست کنید

کیبورد یکی از پر استفاده‌ترین قسمت‌های یک کامپیوتر است. به همین دلیل، مهم است که بررسی کنید این قسمت از لپ تاپ به درستی کار کند و سالم باشد. همچنین کیبورد، یکی از قسمت‌هایی است که عمر لپ تاپ را نشان می‌دهد. پس اگر کیبورد لپ تاپی که قصد خریداری آن را دارید به درستی عمل نمی‌کند شاید این لپ تاپ عمر زیادی داشته باشد.

کیبورد لپ تاپ دست دوم

حتما چک کنید که کیبورد لپ تاپ، کلید شکسته نداشته باشد. توجه داشته باید که کلیدهای کیبورد به صورت روان  بالا و پایین بروند و حتما دقت کنید که تایپ کردن با این کیبورد روان و آسان باشد.

  تاچ پد لپ تاپ را نیز چک کنید و ببینید که انجام چه اعمالی با آن امکان‌پذیر است. اگر لپ تاپ موس داشت حتما چک کنید که کلیک کردن روی آن روان باشد.

درگاه‌ ها و درایو CD و DVD را چک کنید

همه درگاه‌های USB ،Ethernet ،HDMI و دریچه مخصوص کارت حافظه را در لپ تاپ چک کنید. بسیاری از این درگاه‌ها به طور مستقیم به Motherboard وصل هستند که تعویض آن بسیار هزینه بر است. CD ها و DVD ها امروزه منسوخ شده اند و کاربرد چندانی ندارند. ولی بسیاری از لپ تاپ‌های قدیمی، هنوز با درایو CD/DVD عرضه می‌شوند. اگر لپ تاپی که می‌خواهید آن را خریداری کنید این آپشن را نیز داشت آن را هم چک کنید.

قابلیت اتصال Wireless را چک کنید

هیچ کس نمی‌خواهد لپ تاپی را خریداری کند که نتواند به Wi-Fi متصل شود. پس مطمئن شوید که لپ تاپ، به راحتی به اینترنت Wi-Fi متصل شود. همچنین عملکرد Bluetooth  لپ تاپ را نیز چک کنید.

وبکم و اسپیکرهای لپ تاپ را چک کنید

وبکم اکثر لپ تاپ‌ها در حد متوسطی قرار دارند. ولی وجود همین وبکم متوسط در لپ تاپ از نبود آن بهتر است. اسپیکرها نیز در لپ تاپ‌ها چندان استفاده‌ای ندارند. ولی با همه این‌ها خوب است که اسپیکرهای آن را چک کنید و ببینید که بلندی صدای آن‌ها چقدر  است و توجه کنید که آیا صدای آن‌ها به راحتی خفه یا مخدوش می‌شود.

سلامت باتری لپ تاپ را چک کنید

شما شاید نتوانید در حین خرید لپ تاپ به طور کامل سلامت باتری آن را بررسی کنید. ولی می‌توانید از طریق رفتن به قسمت Power management Settings در سیستم عامل نصب شده بر روی لپ تاپ متوجه شوید که باتری آن تا چه میزان شارژ را می‌تواند نگه دارد و وضعیت سلامت باتری چطور است. همچنین به این نکته توجه کنید که باتری، با سرعت مناسبی شارژ شود و زود از شارژ خالی نشود.

باتری لپ تاپ

سخن آخر 

خرید یک لپ تاپ دست دوم می‌تواند از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. افرادی که بودجه کمی دارند و در عین حال می‌خواهند لپ تاپی با ویژگی‌های خوب تهیه کنند؛ اگر با صبر و حوصله و دقت به دنبال لپ تاپ دست دوم باشند می‌توانند دستگاهی را پیدا کنند که قابلیت‌های یک لپ تاپ نو را با قیمت خیلی کم‌تر به آن‌ها عرضه کند. فقط باید توجه کنید که از کجا این لپ تاپ‌ها را تهیه می‌کنید. همچنین دقت داشته باشید لپ تاپی که آن را خریداری می‌کنید عمر زیادی نداشته باشد. ما در این آموزش نکاتی را ذکر کردیم که حتما باید در هنگام خرید لپ تاپ دست دوم آن‌ها را روی لپ تاپ تست کنید.

اگر فرصت انجام این تست‌ها را در حضور فروشنده نداشتید حتما از او فرصت تست ۲۴ ساعته دریافت کنید. اگر فروشنده این فرصت را به شما نداد مطمئن باشید که دستگاه حتما مشکلی دارد. امیدواریم که این آموزش برای شما مفید باشد. نظرات خود را با مجله اعتبارکالا در میان بگذارید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :