etebarkala snappay
etebarkala snappay

ظرفیت باتری یا سرعت شارژ، کدام یک برای گوشی هوشمند مهم‌تر است؟

3.5
(2)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
ظرفیت باتری یا سرعت شارژ، کدام یک برای گوشی هوشمند مهم‌تر است؟

یک باتری ایده‌آل برای گوشی هوشمند، باتری است که نگرانی بابت خالی شدن سریع آن پیش از پایان یک روز کاری نداشته باشید. با توجه به اینکه اخیرا اغلب برندهای گوشی‌های هوشمند به شارژ فوق سریع خود از ۱۸ وات تا ۱۲۰ وات افتخار می‌کنند و آن را یک دستاورد بزرگ نشان می‌دهند، آیا دیگر باتری بزرگ‌تر اهمیت ندارد؟ ما در این مطلب از مجله اعتبارکالا به این موضوع خواهیم پرداخت که باتری بزرگ‌تر بهتر است و یا شارژ سریع‌تر. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

باتری گوشی‌های هوشمند چگونه کار می کنند؟

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، ابتدا نحوه عملکرد باتری‌ها را شرح خواهیم داد. باتری‌های گوشی‌های هوشمند از لیتیوم یون ساخته شده‌اند و به طور اجتناب ناپذیری با گذشت زمان تخریب می‌شوند. آن‌ها با تبادل الکترون بین دو الکترود کار می‌کنند؛ بار مثبت (کاتد) و بار منفی (آند).

هنگامی که گوشی هوشمند شما در حال استفاده است، الکترون‌ها از قطب منفی به سمت قطب مثبت جریان می‌یابند. این جریان به اجزای گوشی هوشمند شما کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها را اجرا کنید و از خدماتی مانند WiFi، GPS، چراغ قوه و غیره استفاده کنید.

هنگام شارژ، این جریان معکوس می‌شود، یعنی الکترون‌ها از مثبت به منفی جریان می‌یابند. وقتی بارها و بارها شارژ گوشی از ۰ به ۱۰۰ درصد و بالعکس در جریان باشد، باتری به دلیل عدم تعادل به سرعت تحلیل رفته و ظرفیت آن کاهش می‌یابد.

در حالت ایده‌آل، گوشی شما باید تا جایی که ممکن است نزدیک به ۵۰ درصد شارژ بماند. اما دقیقا این میزان شارژ برای استفاده روزانه راحت نیست. بنابراین برای یک عادت شارژ بهینه و ثابت، باید باتری خود را تقریبا بین ۸۰ تا ۲۰ درصد نگه دارید و هرگز درصدی بالاتر یا کم‌تر از این محدوده نداشته باشید.

چرا برندهای گوشی هوشمند سرعت شارژ را بر ظرفیت ترجیح می‌دهند؟

دو دلیل وجود دارد که سازندگان گوشی‌های هوشمند سرعت شارژ بیشتری را نسبت ظرفیت باتری ارائه می‌دهند. دلیل اول آن است که گنجاندن یک باتری فیزیکی بزرگ‌تر، دستگاه را حجیم‌تر و سنگین‌تر می‌کند. برای خریداران گوشی هوشمند، ظرافت و سبک بودن دستگاه در اولویت قرار دارد.

یک گوشی هوشمند با ظاهر ظریف و باریک مدرن‌تر به نظر می‌رسد و توجه را به خود جلب می‌کند. به همین دلیل، برندهای گوشی‌های هوشمند با یکدیگر رقابت می‌کنند تا محصولات خود را تا حد امکان از نظر بصری متمایز کنند تا تاثیر اولیه خوبی داشته باشند.

دلیل دوم این است که شارژ سریع‌تر مواد بازاریابی بهتری را به همراه دارد و به اصطلاح به برندها حق فخرفروشی می‌دهد. بسیاری از ما دوست نداریم منتظر بمانیم تا گوشی‌هایمان شارژ شوند، بنابراین جای تعجب نیست که چرا شارژ سریع را قانع‌کننده می‌دانیم؛ چرا که باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.

اکنون، ممکن است استدلال کنید که کاربران می‌توانند گوشی‌های خود را یک شبه شارژ کنند، و باید بگوییم حق با شماست. اگر باتری گوشی شما می‌تواند یک روز کامل دوام بیاورد، پس شارژ سریع کمی غیر ضروری به نظر می‌رسد. با این حال، ممکن است عجله دارید و نهایتا ۳۰ دقیقه برای شارژ گوشی خود زمان داشته باشید، در این صورت، شارژ سریع می‌تواند موهبتی باشد.

باورهای غلط در مورد باتری گوشی‌های هوشمند

یک تصور غلط رایج این است که شارژ سریع می‌تواند در طولانی مدت به باتری گوشی شما آسیب برساند. اما شارژ سریع آنقدر که فکر می‌کنید به دستگاه شما آسیب نمی‌رساند. در واقع، تهدید بزرگ‌تر برای باتری شما، استفاده بیش از حد از آن و دمای داخلی آن است که منجر به مشکلات داغ شدن بیش از حد می‌شود.

احتمالا در تبلیغات دیده‌اید که چگونه بسیاری از برندها از خنک کننده مایع برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای داخلی گوشی هوشمند استفاده می‌کنند. چرا که گرمای بیش از حد می‌تواند گوشی هوشمند شما را به طور کامل از کار بیاندازد.

گرمای بیش از حد می‌تواند ساختار فیزیکی باتری را تغییر دهد و به طور قابل توجهی حداکثر ظرفیت شارژی را که می‌تواند در یک دوره نگه دارد کاهش دهد. به همین دلیل است که گوشی‌های هوشمند گیمر محور اغلب ظرفیت باتری زیادی برای جبران کاهش اضافه کاری دارند، زیرا بازی یک کار پرقدرت است.

چه زمانی سرعت شارژ بر ظرفیت اولویت دارد؟

اگر زیاد سفر می‌کنید و مدام در حال تغییر مکان هستید، به یک شارژر سریع نیاز دارید زیرا نمی‌دانید چه زمانی ممکن است دوباره به یک منبع تغذیه دسترسی پیدا کنید. در چنین حالتی، تکیه بر شارژر استاندارد ۵ واتی یا ۱۰ واتی شما می‌تواند مشکل ساز باشد. البته برای اغلب کاربران، شارژ سریع بیش‌تر از اینکه یک ضرورت باشد، راحتی به همراه دارد، چرا که تنها ظرف مدت چند دقیقه اتصال دستگاه به برق، گوشی شارژ می‌شود و می‌توانند به سرعت از آن استفاده کنند.

چه زمانی ظرفیت باتری بر سرعت شارژ اولویت دارد؟

همانطور که می‌دانید شارژ سریع زمانی مفید است که زمان کمی در اختیار دارید. با این حال، اگر بیشتر وقت خود را در خانه یا محل کار می‌گذرانید، زمانی که قصد خرید یک گوشی جدید را دارید، شارژ سریع نباید اولویت شما باشد.

همچنین اگر گوشی خود را اغلب به روز نمی‌کنید، باتری بزرگتر از نظر فیزیکی در دراز مدت مفیدتر خواهد بود زیرا می‌تواند از تخریب جان سالم به در ببرد. به عبارت دیگر، یک گوشی با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و سرعت شارژ معمولی سال‌ها بیشتر از گوشی با باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و شارژ ۱۰۰ واتی برای شما کار می‌کند.

البته استثناهایی نیز در این مورد وجود دارد. به عنوان مثال، برندها می‌توانند پردازنده‌های سفارشی گوشی‌های هوشمند بسازند که بسیار بهینه‌سازی، کارآمد و کالیبره‌شده‌اند تا از حداقل مصرف باتری اطمینان حاصل کنند. به این ترتیب، یک باتری کوچک اما بهینه شده می‌تواند بیش‌تر از یک باتری بزرگ اما ضعیف دوام بیاورد.

اما طبق یک قانون کلی، هرچه باتری بزرگتر باشد، عمر بیشتری خواهد داشت. و با افزایش قدرت و قابلیت گوشی‌های هوشمند، نیاز به ارتقا مداوم به مدل‌های جدیدتر، کم‌تر خواهد بود. اگر گوشی قدیمی شما به خوبی کار می‌کند، خرید یک گوشی جدید منطقی نخواهد بود، مگر اینکه علاقه‌مند به گوشی‌های جدید و به‌روز کردن دستگاه خود باشید.

امروزه کاربران گوشی‌های هوشمند خود را برای مدت طولانی‌تری نسبت به سابق نگه می‌دارند. و اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که هر ۴ الی ۵ سال یک بار گوشی خود را تعویض می‌کنید، اولویت شما باید یک گوشی با باتری بزرگ‌تر باشد.

سخن پایانی

در نهایت، هیچ برنده مشخصی بین سرعت شارژ و ظرفیت باتری وجود ندارد. هر دو مزایا و معایب خود را دارند. اگر ظرفیت را خیلی زیاد کنید گوشی حجیم می‌شود و اگر ظرفیت را بیش از حد کاهش دهید، باتری زودتر خالی می‌شود. از سویی دیگر اگر سرعت شارژ را بیش از حد افزایش دهید، تلفن بیش از حد گرم می‌شود. و اگر سرعت شارژ بیش از حد کند باشد، زمان زیادی برای شارژ شدن کامل گوشی هر می‌رود. اینکه کدام مهمتر است کاملا به شخصی که سؤال می‌پرسد، سبک زندگی، نحوه استفاده روزانه از گوشی و بودجه او بستگی دارد. گفته می‌شود، باتری‌های گوشی‌های هوشمند هر سال هوشمندتر می‌شوند. با تمام فناوری‌هایی که تاکنون در اختیار داریم، بعید است که عمر باتری در تلفن‌های مدرن مشکل‌ساز باشد.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

3.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :