etebarkala snappay
etebarkala snappay

اپل تی‌وی یا اندروید تی‌وی؛ ارزش خرید کدام بیشتر است؟

5
(1)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
مقایسه اپل تی وی با اندروید تی‌وی؛ ارزش خرید کدام بیشتر است؟

به مرور زمان بر محبوبیت سرویس‌های استریم افزوده شده و روز به روز به کاربران این سرویس اضافه می‌شود. هنگامی که صحبت از سرویس‌های استریم به میان می‌آید،‌ اسم دو برند رقیب آورده می‌شود، اپل و اندروید. در این مقاله به مقایسه Apple TV و Android TV خواهیم پرداخت و ویژگی‌ها، خدمات، قیمت، مزایا و معایب هر یک را بررسی می‌کنیم تا نتیجه گیری کنیم که کدام یک از این دو سرویس استریم ارزش خرید بیشتری دارد. پس با ما در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

کاربرد سرویس‌های استریم چیست؟

تلویزیون‌های هوشمند و همچنین پخش‌کننده‌های پخش ویدیو مانند Android TV تی‌وی کاربردهای متعددی دارند. به‌ویژه اگر از Apple TV یا Android TV استفاده کنیم. در عصر جدید، ما از مرحله‌ای که از تلویزیون فقط برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم استفاده می‌کردیم، عبور کرده‌ایم و اکنون می‌توانیم برنامه‌های نتفلیکس را دنبال کرده و ویدیوهای یوتیوب را از طریق تلویزیون هوشمند و یا سرویس‌های استریم تماشا کنیم.

سرویس اپل تی‌وی و اندروید تی‌وی چیست؟

این سرویس‌ها اساساً سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌های سرگرمی هوشمند برای پخش در تلویزیون‌های ما هستند. آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا محتوای تصویری، فیلم، بازی و غیره را در تلویزیون هوشمند خود پخش کنید. هر دو این سرویس‌ها به یک اندازه عالی عمل می‌کنند با این حال، برای آنکه بدانیم کدام یک ارزش خرید بالاتری دارند، نیاز است کمی بیشتر بررسی کنیم.

اپل تی وی چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

اپل تی‌وی (Apple TV) هم یک پلتفرم پخش کننده رسانه دیجیتال و هم یک باکس مربعی شکل پخش محتوا است. این دستگاه کوچک به شما این امکان را می‌دهد تا محتوای صوتی و تصویری مورد نظر خود را در تلویزیون پخش کنید. اپل تی‌وی از برنامه‌هایی مانند یوتیوب، نتفلیکس و مجموعه‌ای از برنامه‌های پخش تلویزیونی پشتیبانی می‌کند.

دستگاه دارای پورت HDMI است و باید به یک تلویزیون صفحه عریض یا سایر نمایشگرهای ویدیویی متصل شود. این دستگاه دارای کنترل از راه دور سیری بوده که دارای قابلیت مادون قرمز و بلوتوث است. ریموت آن از طراحی مینیمالیستی برخوردار است و کار با آن آسان است. همچنین می‌توان آن را با استفاده از Apple Remote، برنامه Apple Remote، کنترلرهای بازی شخص ثالث سازگار و همچنین کنترل از راه دور مادون قرمز کنترل کرد.

اپل تی‌وی برنامه‌های نرم افزاری از پیش نصب شده را اجرا می‌کند. برای مدل‌هایی که در tvOS اجرا می‌شوند، برنامه‌های دانلود شده از tvOS App Store را نیز اجرا می‌کند. با استفاده از قابلیت Wi-Fi آن، همچنین می‌توانید محتوا را مستقیماً از فروشگاه iTunes، از طریق AirPlay یا از طریق رایانه‌های Windows PC یا Mac که iTunes را اجرا می‌کنند، دریافت کنید.

تا لحظه نگارش این مقاله، مدل‌های اپل تی‌وی منتشر شده به شرح زیر است: نسل اول، نسل دوم، نسل سوم، نسل چهارم (HD) و نسل پنجم (4K) که Apple TV plus نیز اخیراً راه اندازی شده است.

اندروید تی‌وی چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

اندروید تی‌وی یک سیستم عامل است که به تلویزیون شما متصل شده تا یک تجربه تلویزیونی تعاملی ایجاد کند. اندروید تی‌وی علاوه‌بر پشتیبانی از کنترل از راه دور، کنترل‌های صوتی را نیز ارائه می‌دهد که دارای دستیار گوگل است. برای راه‌اندازی یا انجام هر کاری کافیست بگویید Ok Google و آنچه را که برای پخش در تلویزیون خود در نظر دارید را فرمان دهید.

گوگل اولین بار در سال ۲۰۱۴ از Nexus Player به عنوان بنر Android TV رونمایی کرد که امکان دسترسی به برنامه‌ها و بازی‌ها را فراهم کرده و دارای یک کنترل از راه دور بلوتوث، و یک میکروفون داخلی برای کنترل صدا است. از آن زمان تا کنون تلویزیون‌های بیشتری با سیستم‌عامل Android TV منتشر شده است که برای مثال می‌توان Sony، Sharp، Hisense، TCL، RCA را نام برد.

اندروید تی‌وی دارای یک صفحه اصلی بوده که از یک رابط پیمایش عمودی و مبتنی بر ردیف استفاده می‌کند. اندروید تی‌وی از دستیار Google و ورودی صوتی برای دستورات در چندین سرویس پشتیبانی می‌کند. همچنین از Google Cast و برنامه‌ها و بازی‌های رسانه‌ای از فروشگاه Play نیز پشتیبانی می‌کند.

مقایسه قیمت اپل تی‌وی با اندروید تی‌وی

اپل تی‌وی در چند نسخه تولید شده است که  نسخه های HD و 4K آن جدیدترین نسخه‌ها هستند. قیمت Apple TV HD از ۱۴۹۰۰ دلار برای مدل ۳۲ گیگابایتی شروع می‌شود و قیمت Apple TV 4K  از ۱۷۹۰۰ دلار برای مدل ۳۲ گیگابایتی شروع و تا ۱۹۹۰۰ دلار برای مدل ۶۴ گیگابایتی ادامه دارد.

برخلاف Apple TV، قیمت Android TV بسته به مدل یا تلویزیونی که استفاده می‌کنید متفاوت است؛ به این دلیل که Android TV با برخی از تلویزیون‌ها مانند Sony، Sharp، TLC، Hisense به صورت پیش‌فرض ارائه می‌شود. همین امر در مورد باکس‌های Android TV نیز صدق می کند.

مقایسه طراحی اپل تی‌وی با اندروید تی‌وی

اپل به با طراحی نوآورانه و اختصاصی شناخته شده است. این شرکت مطمئنا می‌داند که چگونه محصولات خود را برای جذب حداکثری کاربران طراحی، و برای اپل تی‌وی خود از طرحی ویژه استفاده کرده‌است که با یک نگاه متوجه خواهید شد که این محصول کمپانی اپل است.

طراحی اپل تی‌وی به بخش زیبایی شناختی و کاربر پسند بودن محدود نمی‌شود، بلکه مانند سایر محصولات اپل، بین طراحی و عملکرد همبستگی وجود دارد. طراحی خارجی هر آنچه که از یک محصول اپل انتظار می‌رود را نشان می‌دهد که نه تنها چشم نواز است، بلکه به گونه‌ای ساخته شده است که سریع و پاسخگو باشد.

تا چندی پیش، اندروید در زمینه طراحی بسیار عقب تر از اپل بود، اما به سرعت خود را ارتقا داده است. از نظر طراحی، Android TV روز به روز نوآورانه‌تر و چشم نوازتر می‌شود. با این حال، برخلاف اپل، اندروید هنوز طرح مختص و منحصر به فرد خود را ایجاد نکرده است. هر مدل تلویزیون اندروید دارای ویژگی‌های خارجی متفاوتی است. با این حال، از نظر عملکرد یکسان است.

اگرچه این دو سرویس استریم از بسیاری جهات به هم شبیه هستند اما از نظر طراحی ظاهری، اپل تی‌وی دست پیش را گرفته و کاربر پسندتر از اندروید تی‌وی است.

مقایسه رابط اپل تی‌وی با اندروید تی‌وی

هم Apple TV و هم Android TV از ردیف‌ نمادها برای نمایش برنامه‌ها و محتوا استفاده می‌کنند. با این حال، Apple TV شیک‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد.

 اندروید تی‌وی برنامه‌های خاصی مانند Spotify، Youtube، Plex، Twitch و سایر برنامه‌ها را مستقیماً در صفحه اصلی ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، یک لیست پخش روزانه از حساب Spotify خود دریافت خواهید کرد یا پیام‌های معرفی ویدیو از یوتیوب دریافت خواهید کرد.

باز هم، Apple TV منظم‌تر به نظر می‌رسد و کار با آن ساده‌تر است. صفحه اصلی خیلی شلوغ نیست در عوض، پیش‌نمایش‌هایی از up next دریافت خواهید کرد. چنین پیش نمایش‌هایی در Android TV در دسترس نیستند. نکته منفی این است که Apple TV، همانطور که انتظار می‌رود، خدمات و برنامه‌های اپل را در اولویت قرار می‌دهد.

اپل تی‌وی از ۲ رابط استفاده می‌کند. رابط اول، برنامه تلویزیون اصلی حاوی فیلم‌ها و سایر برنامه‌هایی که به صورت پیش‌فرض نصب‌شده است را پخش می‌کند؛ در حالی که رابط دیگر حاوی ردیف‌هایی از برنامه‌ها و محتوای غیر ویدیویی است که شامل  برنامه‌ها، عکس‌ها، موسیقی و بازی‌هایی هستند که به اپل مرتبط نیستند. معمولا Apple TV تمایل دارد به شما پیشنهاد کند که از برنامه تلویزیون اصلی استفاده کنید زیرا همه سرویس‌های مرتبط با اپل در آنجا است.

مقایسه قابلیت جستجو در Apple TV با Android TV

هر دو سرویس به شما این امکان را می‌دهند که با تایپ کردن یا استفاده از دستورات صوتی جستجو کنید. اندروید دارای دستیار گوگل است در حالی که اپل سیری دارد. از میان ۲ دستیار صوتی، Google Assistant برنامه هوشمندتر است. در نهایت Android TV نتایج بیشتری را در طیف گسترده‌تری از برنامه‌ها نسبت به اپل تی‌وی به شما ارائه می‌دهد.

از نظر طراحی، Apple TV برنده است، همچنین رابط منظم‌تر و ظریف‌تری دارد. با این حال، از نظر نتایج جستجو، انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی، این یک پیروزی برای Android TV است.

مقایسه ویژگی‌ها و خدمات Apple TV با Android TV

تعداد زیادی برنامه وجود دارد که با هر دو سیستم‌عامل ارائه می‌شوند. این برنامه‌ها شامل YouTube، Plex، Hulu، HBO، Showtime، Disney+، Tidal، Spotify، VLC و Netflix هستند. با این حال، در حالی که Apple Music در تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند اندرویدی موجود است، در Android TV در دسترس نیست. اندروید تی‌وی نمایش‌ها و فیلم‌هایی را که از iTunes خریداری کرده‌اید پخش نمی‌کند.

علاوه بر این، نمی‌توانید از برنامه Apple TV Plus در تلویزیون Android خود استفاده کنید. با این حال، یک راه حل وجود دارد. می‌توانید با باز کردن آن در لپ‌تاپ و فرستادن محتوای آن به تلویزیون Android خود از طریق Chromecast، از Apple TV Plus استفاده کنید.

 از طرف دیگر، نمی‌توانید از Google Play Movies & TV در Apple TV خود نیز استفاده کنید. تنها راه حل این است که فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی خریداری شده را از طریق برنامه YouTube دریافت کنید و از آنجا پخش کنید.

اپل تی‌وی، همانطور که از اپل انتظار می‌رود، به نوعی انحصاری است. می‌توانید ویدیو و صدا را از طریق AirPlay از دستگاه‌های سازگار مانند Mac، iPad و iPhone پخش کنید. اما نمی‌توانید محتوا را از دستگاه‌های Android ارسال کنید.

برخلاف Apple TV، Android TV در هنگام پخش محتوا بسیار انعطاف‌پذیرتر است. به این دلیل که هر تلویزیون اندرویدی به Chromecast مجهز است که می‌توانید ویدیو و صدا را از مجموعه وسیع‌تری از برنامه‌ها، از جمله Apple Music پخش کنید. همچنین می‌توانید محتوای مورد نظر خود را از هر دستگاهی، از جمله Chromebook، macOS، و Windows ارسال کنید.

کدام بهتر است؛ اپل تی‌وی یا اندروید تی‌وی؟

در حالی که اپل و گوگل به رقابت با یکدیگر ادامه می‌دهند، آیا جابه‌جایی از یک پلت فرم به پلتفرم دیگر فایده‌ای دارد؟ اپل اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۰۷ سرویس استریم خود را منتشر کرد، اما حجم عظیمی از رقبا از کنسول‌های بازی گرفته تا خود تلویزیون‌ها در بازار از آن پیشی گرفت.

پس کدام بهتر است؟ بستگی دارد؛ اگر از محصولات و خدمات اپل استفاده می‌کنید، انتخاب عاقلانه‌تر این است که از Apple TV استفاده کنید. اما اگر یک کاربر اختصاصی اندروید هستید و به دنبال گزینه‌های بیشتر، گزینه‌های سفارشی‌سازی و انعطاف‌پذیرتر هستید، پس واضح است که Android TV انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. در نهایت، اینکه کدام یک از این دو مناسب‌تر است، به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. هر کدام از این دو سرویس را انتخاب کنید؛ مطمئن باشید که ویژگی‌ها و خدمات عالی و پیشرفته‌ای دریافت خواهید کرد.

سخن پایانی

مانند بسیاری از محصولات اپل، Apple TV بسیار کاربرپسند است، همچنین یک کیت جذاب بوده و در حین استفاده با مشکلات زیادی مواجه نخواهید شد. اما اگر می‌خواهید انتخاب بیشتری در پخش بازی و برنامه‌ها داشته باشید، بهتر است از Android TV استفاده کنید، زیرا در مدل‌های بسیار متنوعی ارائه می‌شود.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :