etebarkala snappay
etebarkala snappay

انواع خطرناک ترین ویروس های کامپیوتری را بشناسید

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
انواع خطرناک ترین ویروس های کامپیوتری را بشناسید

ویروس‌های کامپیوتری یا همان بدافزارها، قدرتمندترین سلاح‌های مدرنی هستند که می‌توانند بدون هیچ تلفات جانی، بالاترین خسارت مالی را به یک کشور وارد کند. تهدیدات رایانه‌ای یک اتفاق رایج در دنیای آنلاین است، به طوری که بیش از یک میلیارد از این بدافزارها در فضای وب می‌چرخند و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

اکثر آن‌ها صرفا برای به هم ریختن نرم‌افزارها، جمع آوری اطلاعات در مورد رایانه یا کاربر و از همه مهم‌تر برای باج گیری از کاربران و شرکت‌ها استفاده می‌شوند. بدافزارها عملکردی یکسان ندارند. برخی از آن‌ها تنها آسیب جزئی به رایانه‌ها وارد می‌سازند، در حالی که برخی میلیاردها دلار به شرکت‌ها هزینه وارد ساخته‌اند، به سیستم‌های IT دولتی حمله کرده‌اند و حتی گوگل را تعطیل کرده‌اند! دراین مطلب ما خطرناک‌ترین ویروس‌های کامپیوتری را معرفی خواهیم کرد تا روشن شود که تا چه میزان نصب یک آنتی‌ویروس اصلی و حرفه‌ای برای رایانه شما اهمیت دارد. با ما تا انتهای این مطلب در مجله اعتبارکالا همراه باشید.

ویروس کامپیوتری چیست؟

ویروس کامپیوتری نرم‌افزاری است که برای نفوذ و کنترل دستگاه شما طراحی شده است و نحوه عملکرد آن را تغییر می‌دهد. هنگامی که یک ویروس را دانلود می‌کنید، به عنوان یک برنامه یا سند قانونی و ایمن به دستگاه شما نفوذ می‌کند و می‌تواند تا زمانی که برنامه خاصی را که به آن متصل شده است را اجرا نکنید، خاموش بماند.

از لحظه‌ای که آن برنامه خاص را اجرا کنید، ویروس از رایانه شما عبور می‌کند و هر کاری که برای انجام آن ساخته شده است را انجام می‌دهد، که ممکن است شامل جمع آوری اطلاعات، محدود کردن دسترسی شما به برخی یا همه فایل‌ها و برنامه‌های دیگر و آلوده کردن دستگاه‌های دیگر در همان شبکه باشد.

محافظت در برابر بیشتر ویروس‌ها آسان است. صدها ابزار آنتی ویروس قدرتمند وجود دارد که از رایانه شما در برابر بیشتر بدافزارهای موجود محافظت می‌کند. در ادامه به ۱۰ مورد از ویروس‌های مخرب تاریخی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱۰. ویروس کامپیوتری Sasser

در سال ۲۰۰۴، Sven Jaschan  کاربر ۱۷ ساله برنامه‌ای را نوشت که در واقع قرار بود به مردم کمک کند تا از شر خطرناک ترین ویروس رایانه‌ای تا کنون خلاص شوند، اما در عوض مسئول یکی از بدترین حملات ویروس رایانه‌ای در تاریخ شد.

بدافزار Sasser توانست نقصی در Windows XP و Windows 2000 پیدا کند و از آسیب‌پذیری بافر در سرویس زیرسیستم مرجع امنیتی محلی استفاده کند که وظیفه آن مدیریت رویه‌های امنیتی مانند تایید ورود کاربران است. این ویروس سرعت کامپیوتر را تا مرحله از کار افتادن کند می‌کند و راه‌اندازی مجدد دستگاه غیر ممکن می‌شد مگر اینکه یک بار تمام اتصالات برق را از آن جدا می‌کردید!

این ویروس میلیون‌ها رایانه را آلوده کرد، اما چیزی که آن را از سایر ویروس‌ها متمایز می‌ساخت این بود که کاربر نیازی به کلیک روی یک فایل خاص برای فعال کردن آن نداشت و Sasser قادر بود بدون هیچ گونه تعامل انسانی در سراسر شبکه پخش شود و این کار را در سراسر جهان انجام داد. این ویروس توانست به آژانس‌های دولتی، خطوط هوایی و بسیاری از سازمان‌های دیگر، با هزینه تخمینی ۵۰۰ میلیون دلار خسارت وارد سازد.

۹. ویروس کامپیوتری CryptoLocker

در میان انواع مختلف ویروس‌هایی که در وب کمین کرده‌اند، باج‌افزار CryptoLocker را خواهید یافت که یکی از کدهای مخرب است و با رمزگذاری فایل‌ها و نمایش یک یادداشت باج قرمز روی صفحه و به دنبال آن یادداشت پنجره پرداخت حمله می‌کند.

تخمین زده می‌شود که هزینه خسارت حدود ۶۶۵ میلیون دلار بوده، زیرا به بیش از ۵۰۰۰ شرکت آسیب رسانده است که برخی از آن‌ها تصمیم به پرداخت باج گرفتند.

چیزی که CryptoLocker را متمایز می‌کند این است که پرداخت باج، رمزگشایی فایل‌ها را تضمین نمی‌کند. بسیاری از قربانیان گزارش داده‌اند که فایل‌ها پنهان، مفقود و یا از بین رفته‌اند. باج افزار CryptoLocker موفقیت بزرگی در دنیای بدافزار بود که منجر به ایجاد کلون‌هایی مانند CryptoWall، Crypt0L0cker و TorrentLocker شد.

۸. ویروس کامپیوتری Slammer

در سال ۲۰۰۳، کرم SQL Slammer که Sapphire نیز نامیده می‌شود، آدرس‌های IP تصادفی را انتخاب و از آسیب‌پذیری‌ها سو استفاده کرد و توانست در رایانه‌های متعددی پخش شود. این ویروس هنگامی که روی رایانه‌ها نصب می‌شد، یک حمله انکار سرویس توزیع‌شده را به چندین میزبان اینترنتی می‌فرستاد و به طور قابل توجهی ترافیک اینترنت را کاهش می‌داد.

این ویروس توانست به دستگاه‌های خودپرداز در ایالات متحده و کانادا، سیستم واکنش اضطراری ۹۱۱ در ایالت واشنگتن و حتی یک نیروگاه هسته‌ای در اوهایو آسیب جدی وارد سازد. در مجموع، این ویروس رایانه‌ای خسارتی به بار آورد که حدود ۱.۲میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این ویروس یک بار دیگر در سال ۲۰۱۶ ظاهر شد و از آدرس‌های IP در اوکراین، چین و مکزیک به دست آمد.

۷. ویروس کامپیوتری CodeRed

این بدافزار که به دلیل نوشیدن CodeRed Mountain Dew در سال ۲۰۰۱ توسط دو کارمند امنیت دیجیتال eEye، CodeRed نامگذاری شد، نسبتا بی ضرر به نظر می‌رسید تا زمانی که نقصی را در بخش سرور اطلاعات اینترنتی مایکروسافت پیدا و از آن سو استفاده کرد.

این ویروس fileless بود، به این معنی که برای فعال کردن آن لازم نیست روی چیزی کلیک کنید، فقط به یک اتصال اینترنتی پایدار نیاز داشت. تقریبا هیچ ردی در حافظه رایانه باقی نگذاشت و از دستگاه‌های آلوده برای هدف قرار دادن وب سایت‌هایی با حملات انکار سرویس توزیع شده استفاده کرد و پیام معروف هک شده توسط چینی‌ها (Hacked by the Chinese) را نمایش داد.

معروف‌ترین مثال، حذف وب سایت کاخ سفید بود که باعث شد آدرس IP خود را برای دفاع در برابر نقض تغییر دهد. بسیاری از نهادهای دولتی دیگر نیز مجبور به حذف وب سایت‌های خود شدند. هزینه مالی آن به ۲.۴ میلیارد دلار رسید و رتبه هفتم را در لیست خطرناک‌ترین ویروس‌ها به دست آورد.

۶. ویروس کامپیوتری Gameover ZeuS

یکی از معروف‌ترین نمونه‌های ویروس‌های اسب تروجان، ZeuS برای ایجاد ویروس‌های جدید، کشیدن رمزهای عبور و فایل‌ها و کمک به ایجاد یک بازار زیرزمینی واقعی برای هویت‌های در معرض خطر استفاده می‌شود که می‌توان آن را با حداقل ۵۰ سنت خریداری کرد. این همان اسب تروجانی است که برای ایجاد و تکثیر باج‌افزار CryptoLocker استفاده می‌شود.

بدافزار ZeuS می‌تواند سرورهای متمرکز را دور بزند و سرورهای مستقلی ایجاد کند تا اطلاعات حساس را ارسال کند و حتی از ردیابی اطلاعات دزدیده شده توسط قربانی جلوگیری کند. این ویروس به عنوان یک شبکه بات نت از برنامه‌ها عمل می‌کند که با یکدیگر برای انتقال وجوه به حساب‌های مخفی کار می‌کنند.

تخمین زده می‌شود که ZeuS پشت ۴۴ درصد از حملات بدافزار بانکی قرار دارد و ۸۸ درصد از شرکت‌های فورچون ۵۰۰ را زیر پا گذاشته است. ویروس کامپیوتری ZeuS بیش از یک میلیون رایانه را در سراسر جهان آلوده کرده است که ۲۵ درصد آن در ایالات متحده است. با توجه به آسیب‌های مستند و غیر مستند، از دست دادن بهره‌وری و حذف، تخمین زده می‌شود که این ویروس رایانه ای حدود ۳.۷ میلیارد دلار برای جهان هزینه داشته باشد.

در سال ۲۰۱۰، بیش از ۱۰۰ عضو از سازمانی که ویروس ZeuS را نوشته و راه‌اندازی کرده بودند در یک عملیات هماهنگ بین المللی Tovar دستگیر شدند.

۵. ویروس کامپیوتری WannaCry

به سختی می‌توانید نام مناسب‌تری برای ویروس پیدا کنید، به خصوص اگر باج افزار باشد. باج افزار WannaCry در سال ۲۰۱۷ ظهور، فایل‌ها را رمزگذاری و باج 0.1 BTC را به آدرس بیت‌کوین هکرها ارسال کرد. ویروس WannaCry حدود ۲۰۰۰۰۰ کامپیوتر را در ۱۵۰ کشور جهان تحت تاثیر قرار داد که اکثر آن‌ها بر روی سیستم‌های ویندوز قدیمی کار می‌کردند.

مایکروسافت به سرعت وصله‌ای را برای حل این مشکل منتشر کرد، اما نه قبل از اینکه ویروس به سایت بهداشت ملی بریتانیا آسیب برساند و تقریبا ۱۲۰ میلیون دلار خسارت به وزارت بهداشت ملی بریتانیا وارد کرد، زیرا ۷۰۰۰۰ دستگاه را آلوده کرد و حتی از اسکنرهای MRI و تجهیزات تئاتر نیز دریغ نکرد.

در پایان، مجموع هزینه‌های کاهش بهره‌وری، دارایی‌های سرقت شده و از دست رفته و رمزگشایی ۴ میلیارد دلار تعیین شد و NHS پس از این رخنه با انتقاد شدید روبرو شد، زیرا ویندوز XP که در آن زمان از آن استفاده می کرد، ۱۷ سال سن داشت.

۴. ویروس کامپیوتری ILOVEYOU

بدافزار ILOVEYOU که با نام LoveLetter نیز شناخته می‌شود، در زمان انتشار به عنوان خطرناک‌ترین ویروس در نظر گرفته می‌شد. ویروس ILOVEYOU توسط دو برنامه‌نویس فیلیپینی به نام‌های Reonel Ramones و Onel de Guzman ایجاد شد تا رمزهای عبوری را که می‌توانستند برای ورود به سرویس‌های آنلاینی که می‌خواستند به صورت رایگان استفاده کنند، سرقت کند.

این ویروس حاوی یک سند TXT با نام مستعار چیزی شبیه به Love-Letter-For-You.TXT.vbs یا FRIEND_MESSAGE.TXT بود. لحظه‌ای که قربانی ناآگاه برای باز کردن فایل کلیک می‌کند، ویروس به ۵۰ آدرس ایمیل اول از دفترچه آدرس رایانه شخصی ارسال می‌شود.

بنابراین تنها چند ساعت طول کشید تا به یک بیماری همه گیر جهانی تبدیل شود و در عرض ۱۰ روز، گفته می‌شود که بیش از ۴۵ میلیون دستگاه از جمله پنتاگون، سیا و رایانه‌های پارلمان بریتانیا را آلوده کرده است. با آلوده شدن ۱۰ درصد از رایانه‌های جهان، هزینه کلی خسارت این ویروس بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. جالب است که نه رامونز و نه د گوزمن مجرم شناخته نشدند یا حتی متهم نشدند زیرا در آن زمان هیچ قانونی در مورد بدافزار وجود نداشت.

۳. ویروس کامپیوتری Klez

بدافزار Klez یک ویروس رایانه‌ای پست‌کننده انبوه بود که به‌عنوان یک فایل PE EXE ویندوز ۶۵ کیلوبایتی فهرست شده بود، که در Microsoft Visual C++ ایجاد شد و به دلیل تکنیک مخفی کاری بالا که رایج‌ترین ابزارهای نرم‌افزار آنتی‌ویروس قادر به شناسایی آن نبودند، به یکی از بدترین ویروس‌های تاریخ تبدیل شد.

این ویروس از طریق یک ایمیل آلوده به رایانه دسترسی پیدا کرد. کادر subject ایمل، به طور تصادفی از لیستی از گزینه‌های ممکن انتخاب شد در حالی که کادر From با استفاده از آدرس‌های موجود در دفترچه آدرس Outlook ایجاد شد. این ویروس کامپیوتری بدون الگوهای پیام آشکار، توانسته تا ۱۹.۸ میلیارد دلار در سراسر جهان خسارت وارد کند.

۲. ویروس کامپیوتری Sobig

بدافزار Sobig یکی دیگر از ارسال کننده‌های ایمیل هرزنامه بود که تنها دو سال پس از Klez ظاهر شد. نسخه‌های متعددی داشت، از Sobig.A شروع می‌شد و با تغییراتی تا Sobig.F، ادامه داشت. بر خلاف ویروس‌های قبلی که مجبور بودند به برنامه‌هایی مانند Microsoft Outlook تکیه کنند، بدافزار Sobig ایمیل داخلی خود را داشت.

جدای از آن، Sobig توانست چندین بار به یک کامپیوتر حمله کند، به این معنی که تعداد آلودگی‌ها را نمی‌توان به طور مستقیم با سایر ویروس‌ها مقایسه کرد. این بدافزار به رایانه‌ها، فایل‌ها یا داده‌های حیاتی آسیب فیزیکی وارد نکرد، اما شبکه‌ها را مجبور کرد که دسترسی خارجی به سیستم ایمیل خود را با محدود کردن رایانه و منابع شبکه قطع کنند. تخمین زده می شود که Sobig کاهش بهره‌وری ۳۰ میلیارد دلاری را در سراسر جهان ایجاد کرده است.

۱. ویروس کامپیوتری Mydoom

تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۰۴، روزی بود که گوگل از کار افتاد. عجیب به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ اما دقیقا همین اتفاق افتاد. ویروس Mydoom که به عنوان مخرب‌ترین ویروس تاریخ در نظر گرفته می‌شود، تنها ویروسی بود که حتی سریع‌تر از ILOVEYOU گسترش یافت. رکورد آن هنوز پابرجاست، از هر چهار ایمیلی که در سطح جهانی ارسال می‌شد، یکی توسط Mydoom ارسال می‌شد.

اما چگونه باعث از کار افتادن گوگل شد؟ این ویروس موتور جستجوی خود را در میان سایر موارد، با جستجوهای خودکار جستجو کرد زیرا سعی در یافتن آدرس ایمیل معتبر داشت. بدافزار Mydoom با تقلید از یک ارسال ایمیل ناموفق که حاوی یک فایل خاص خود است، خود را گسترش می‌دهد. پس از اجرا، وارد آدرس‌های ایمیل از دفترچه آدرس کاربر شده و حتی خود را در هر پوشه برنامه P2P کپی می‌کند و از طریق آن شبکه منتشر می‌شود.

خسارتی که Mydoom ایجاد کرد در آن زمان ۳۸ میلیارد دلار تخمین زده شد که امروز کمی بیش از ۵۷ میلیارد دلار است. و هنوز هم امروز، ۱۸ سال پس از راه اندازی، همچنان در گردش است.

سخن پایانی

در طول سال‌ها، بدافزارها به شدت پیشرفت کرده‌اند و پیچیده‌تر و مخرب‌تر شده‌اند. محافظت از خود در برابر این تهدیدات رایانه‌ای در دنیای امروز بسیار مهم است، به خصوص زمانی که به نظر می‌رسد تمام اطلاعات به صورت آنلاین در ابرها، درایوها، کیف پول‌های الکترونیکی و غیره ما ذخیره شده است.

خوشبختانه، آنتی ویروس‌ها نیز تکامل یافته‌اند. اگر هنوز یک آنتی‌ویروس مناسب روی رایانه خود نصب نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر، آنتی‌ویروس مناسب رایانه خود را خریداری و نصب کنید و با به‌روزرسانی‌های پی‌درپی، در برابر بدترین ویروس‌های رایانه‌ای، از شما محافظت کند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

yazdan گفت:

جستجوی ایمن حذف شود