etebarkala snappay
etebarkala snappay

کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3090 Ti احتمالا حافظه ۲۱ گیگابیت در ثانیه GDDR6X داشته باشد

0
(0)
طاهره محزون
2 سال پیش
کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3090 Ti احتمالا حافظه ۲۱ گیگابیت در ثانیه GDDR6X داشته باشد

رسانه تایوانی Uniko’s Hardware کدهای محصول جدیدی را برای کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3090 Ti که هنوز معرفی نشده است، گزارش می‌کند. این کدها ممکن است مشخصات نهایی آن را روشن کند. طبق این نشریه، RTX 3090 Ti دارای ماژول‌های «MT61K512M32KPA-21U» از نوع GDDR6X است که دو برابر میزان حافظه موجود در کارت گرافیک‌های قبلی سری RTX 3000 را ارائه می‌کند و در عین حال تعداد تراشه‌ها را کاهش می‌دهد.

تلاش‌ها برای رمزگشایی آن شماره محصول حاکی از آن است که RTX 3090 Ti برای بهبود عملکرد، با کلاک حافظه GDDR6X با سرعت ۲۱ گیگابیت در ثانیه سوپرشارژ می‌شود. فعلا باید همه چیز را با احتیاط بیان کنیم. به خصوص با توجه به این‌که این پیکربندی حافظه خاص همراه با باس معمولی ۳۸۴ بیتی انویدیا، کارت GeForce Nvidia را به سمت پهنای باند حافظه ۱۰۰۸ گیگابایت بر ثانیه سوق می‌دهد و برای اولین بار از مرز ۱۰۰۰ گیگابایت در ثانیه عبور می‌کند.

بر اساس این گزارش، ماژول‌های جدید «MT61K512M32KPA-21U» از نوع GDDR6X نیز دارای چگالی دو برابر بوده‌اند. بخشی از دلیل اینکه کارت‌های گرافیکی پیشرفته انویدیا Ampere عموما به ۸ یا حداکثر ۱۰ گیگابایت محدود شده‌اند، این واقعیت بود که ماژول‌های GDDR6X تنها با تراکم ۱ گیگابایت در هر ماژول در دسترس بودند. اکنون به نظر می‌رسد Micron دو برابر شده و تراکم حافظه تا ۲ گیگابایت در هر ماژول رسیده است.

این موضوع باعث شده است تا انویدیا در مورد حافظه در دسترس، تا حدودی نقطه ضعفی را به همراه داشته باشد. سری‌های رقیب RX 6000 AMD حداقل ۱۶ گیگابایت برای همان سطح کارت گرافیک کارت‌های گرافیک Ampere RTX 3070 و 3080 Nvidia دارند. البته، عملکرد یک کارت گرافیک به اندازه سایر منابع محاسباتی به ظرفیت حافظه وابسته نیست، به همین دلیل است که پیشنهادهای انویدیا در راهنمای بهترین کارت‌های گرافیکی ما برای بازی در سال ۲۰۲۱ چنین سروصدا کرده است.

کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3090 Ti احتمالا حافظه ۲۱ گیگابیت در ثانیه GDDR6X داشته باشد-2

کاهش تراکم حافظه GDDR6X باعث شد تا انویدیا ۲۴ ماژول ۱ گیگابایتی را روی کارت گرافیک پرچمدار فعلی خود، RTX 3090، پر کند. بنابراین، ماژول‌های جدید ۲ گیگابایتی GDDR6X به انویدیا اجازه می‌دهند تا تعداد کل ماژول‌های حافظه را از ۲۴ به ۱۲ کاهش دهد که کارایی انرژی RTX 3090 Ti را بهبود می‌بخشد. همچنین دیگر نیازی به قرار دادن ماژول‌های GDDR6X در پشت کارت به دلیل نبودن PCB واقعی نیست. در اینجا فرصتی برای ساده کردن طراحی کارت‌ها وجود دارد.

حتی با وجود بهره‌وری بیشتر ماژول‌های ۲ گیگابایتی GDDR6X، در حال حاضر شایعه شده است که RTX 3090 Ti دارای ۴۵۰ وات توان مصرفی است. این افزایش مصرف انرژی بیشتر باید با این واقعیت توجیه شود که انتظار می‌رود RTX 3090 Ti اولین کارت انویدیا باشد که از پردازنده گرافیکی کامل GA102 با ۱۰۷۵۲هسته CUDA استفاده می‌کند. RTX 3090 در حال حاضر با حداکثر قیمت عرضه می‌شود از ۱۰۴۹۶ هسته CUDA استفاده می‌کند. البته، حتی با ماژول‌های GDDR6X با چگالی بالاتر، افزایش کلاک حافظه از سرعت ۱۹ گیگابیت بر ثانیه قبلی GDDR6X به کلاک جدید ۲۱ گیگابیت در ثانیه، باعث افزایش توان ۱۰۰ واتی می‌شود.

به یاد داشته باشید که تمام این اطلاعات تایید نشده است، بنابراین باید محتاط باشیم. کارت RTX 3090 Ti اکنون انتظار می‌رود در ماه ژانویه و پس از عرضه کارت‌های RTX 3080 با حافظه ۱۲گیگابایتی و RTX 3070 Ti با حافظه ۱۶ گیگابایتی GDDR6 عرضه شود.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


منبعwww.tomshardware.com

دیدگاه خود را ارسال کنید :