etebarkala snappay
etebarkala snappay

اینتل گرافیک‌های مجزای سری Arc A را برای لپ‌تاپ معرفی کرد

5
(2)
حسین رجب چالی
2 سال پیش
اینتل گرافیک‌های مجزای سری Arc A را برای لپ‌تاپ معرفی کرد

اینتل به تازگی جزئیات سری جدید پردازنده‌های گرافیکی گسسته Arc، بر مبنای معماری جدید Xe HPG را اعلام کرد. اولین گروه این پردازنده‌ها به لپ‌تاپ‌ها اختصاص داده شده‌اند و مدل‌های دسکتاپ و ورک استیشن اواخر سال جاری میلادی وارد بازار می‌شوند.

اینتل گرافیک‌های مجزای سری Arc A را برای لپ‌تاپ معرفی کرد-1

اینتل پردازنده‌های گرافیکی سری آرک ۵، آرک ۳ و آرک ۷ را معرفی کرده است. آرک ۳ سری ابتدایی است و بر مبنای قالب کوچک‌تر ACM-G11 ساخته شده است؛ در حالی که آرک ۵ و آرک ۷ براساس قالب بزرگ‌تر ACM-G10 ساخته می‌شوند.

در حال حاضر سری آرک ۳ شامل دو مدل A350M و A370M است. A350M از شش هسته Xe به همراه شش هسته ری‌تریسینگ و نرخ کلاک ۱۱۵۰ مگاهرتز (که میانگین نرخ کلاک معمولی محسوب می‌شود) است و از پوشش برقی ۳۵ تا ۵۰ واتی استفاده می‌کند. هر دو گرافیک سری آرک ۳ دارای ۴ گیگابایت حافظه GDDR6 و محدوده حافظه ۶۴ بیتی هستند.

اینتل گرافیک‌های مجزای سری Arc A را برای لپ‌تاپ معرفی کرد-2

گرافیک‌های A550M، A730M و A770M اواخر سال جاری میلادی با هسته‌های بیشتر، حافظه و بوشش توان بالاتر در دسترس هستند؛ اما معماری و طراحی آن‌ها یکسان خواهد بود.

از نظر عملکرد باتری، اینتل، سری آرک ۳ بازی‌های دارای رزولوشن 1080p و ۶۰ فریم بر ثانیه را هدف قرار می‌دهد. طبق اسلاید اینتل، Arc A370M با پردازنده Core i7-12700H در چندین بازی AAA با تنظیمات متوسط به بیش از ۶۰ فریم بر ثانیه و در بازی‌های ورزشی به بیش از ۹۰ فریم بر ثانیه می‌رسد.

اینتل گرافیک‌های مجزای سری Arc A را برای لپ‌تاپ معرفی کرد-3

این پردازنده از موتور XMX AI بهره می‌برد که می‌توان آن را معادل هسته‌های تنسور (Tensor) انویدیا دانست. این موتور امکان یادگیری ماشین و شتاب هوش مصنوعی را فراهم می‌کند که به ویژگی‌های مانند XeSS (که نسخه DLSS اینتل است) را قدرت می‌بخشد.

اینتل گرافیک‌های مجزای سری Arc A را برای لپ‌تاپ معرفی کرد-4

شاید تاثیرگذارترین ویژگی این پردازنده‌های گرافیکی، موتور رسانه جدید باشد. پردازنده‌های گرافیکی سری Arc A اولین پردازنده‌هایی هستند که از رمزگذاری سخت‌افزاری AV1 پشتیبانی می‌کنند که نه تنها مصرف را بهینه می‌کند، بلکه تولید محتوا در این کدک مدرن و کارآمد را نیز ممکن می‌سازد.

اینتل گرافیک‌های مجزای سری Arc A را برای لپ‌تاپ معرفی کرد-5

همچنین، اینتل برای این پردازنده‌ها قابلیتی به نام Deep Link را در نظر گرفته که منابع را بین CPU و GPU تقسیم می‌کند تا عملکرد را بالاتر ببرد. Dynamic Power Share له خودکار قدرت را بین CPU و GPU تنظیم می‌کند و عملکرد را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. Hyper Compute از قابلیت‌های مصنوعی CPU و GPU برای سرعت بخشیدن به سرعت بخشیدن به امور تا ۲۴ درصد استفاده می‌کند. Hyper Encode از CPU و GPU برای سرعت بخشیدن به وظایف رمزگذاری تا ۶۰ درصد استفاده می‌کند.

اینتل گرافیک‌های مجزای سری Arc A را برای لپ‌تاپ معرفی کرد-6

همچنین، اینتل نرم‌افزار Arc Control جدید خود را به نمایش گذاشت که کاربران در آن می‌توانند درایورهای جدید بازی را پیدا کنند، تنظیمات عملکرد را انجام دهند، به ویژگی‌های مرتبط با استریم و کتابخانه بازی خود دسترسی داشته باشند. Arc Control با هر دو پردازنده گرافیکی آرک (Arc) و آیریس (Iris) کار می‌کند و برخلاف GeForce Experience، برای کار نکردن، نیاز به ورود به سیستم نیست.

اینتل گرافیک‌های مجزای سری Arc A را برای لپ‌تاپ معرفی کرد-7

پردازنده گرافیکی Arc A3 در مدل‌هایی مانند گلکسی بوک ۲ پرو و همچنین مدل‌هایی از سایر شرکت‌ها مانند ایسوس، لنوو، HP و ایسر در دسترس خواهد بود.

اینتل گرافیک‌های مجزای سری Arc A را برای لپ‌تاپ معرفی کرد-8

به علاوه، اینتل نگاهی نیز به کارت گرافیکی دسکتاپ آینده خود داشت. در رویداد این شرکت تیزر کوتاهی وجود داشت که فرم ظاهری کارت گرافیکی را نشان می‌دهد که نسخه محدود Founders Edition اینتل است؛ البته، احتمالا مدل‌هایی از شرکت‌های AIB نیز در دسترس خواهد بود. جزئیات بیشتری در مورد این محصول فاش نشده است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


منبعwww.gsmarena.com

دیدگاه خود را ارسال کنید :