etebarkala snappay
etebarkala snappay

اینترنت اکسپلورر در ۲۶ سالگی برای همیشه بازنشسته شد

5
(2)
شکیبا گیلانی
2 سال پیش
اینترنت اکسپلورر در ۲۶ سالگی برای همیشه بازنشسته شد

سرانجام امروز مایکروسافت پس از ۲۶ سال IE را بازنشسته می‌کند. این مرورگر وب قدیمی به نفع مایکروسافت Edge کناره گیری کرد و پشتیبانی از IE 11 امروز به طور رسمی لغو خواهد شد. اولین نشانه‌های کنار گذاشتن این مرورگر در سال ۲۰۱۵ با معرفی و انتشار ویندوز ۱۰ ظاهر شد و امروز به طور رسمی پشتیبانی از اکسپلورر را متوقف می‌شود.  

برای کاربران اینترنت این اقدام چندان مهم نخواهد بود چرا که استفاده از اینترنت اکسپلورر در سال‌های اخیر بسیار کاهش یافته است و از سویی دیگر مایکروسافت سال‌ها در تلاش بوده تا کاربران را متقاعد سازد این مرورگر را کنار بگذارند که در نتیجه موفق نیز بوده است؛ پلاگین StatCounter نشان می‌دهد که اینترنت اکسپلورر کمتر از نیم درصد از کل بازار مرورگرها را در اختیار دارد.

برای تحقق بازنشستگی اکسپلورر، قرار است مایکروسافت در ماه‌های آینده دستوری را ارائه کند تا به واسطه آن، کسانی که از اینترنت اکسپلورر وارد می‌شوند، بلافاصله به مرورگر اج هدایت شوند. به این ترتیب اینترنت اکسپلورر در به‌روزرسانی آتی ویندوز برای همیشه غیرفعال خواهد شد.

در حالی که کرومیوم Edge به عنوان مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۱ در نظر گرفته شده، موتور جستجوی MSHTML که از اینترنت اکسپلورر پشتیبانی می‌کند، همچنان بر روی ویندوز ۱۱ فعال است. مایکروسافت در این باره توضیح داده است که این موتور صرفاً برای حالت IE در Microsoft Edge وجود دارد و تا سال ۲۰۲۹ همچنان فعال خواهد بود.

سایت‌های قدیمی که بر روی بستر اینترنت اکسپلورر هستند در حال حاضر با نسخه IE’s Edge اجرا می‌شوند که مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ این نسخه از اینترنت اکسپلورر را ایجاد کرده تا موجب قطع شدن به یک باره سایت‌های قدیمی نشود و این پشتیبانی تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت.

اما هنوز هم برخی از وب‌سایت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی وابسته به اینترنت اکسپلورر بوده و حذف آن و تغییر از اکسپلورر به اج برایشان دشوار و غیر ممکن است. شاخص بورس سهام توکیو، Nikkei، این هفته گزارش داد که برخی از سازمان‌های دولتی و موسسات مالی در ژاپن در واکنش به بازنشستگی IE بسیار کند عمل کرده‌اند و تغییرات لازم را ایجاد نکرده‌اند. برای مثال، وب‌سایت خدمات بازنشستگی ژاپن همچنان در حالت IE’s Edge مشاهده می‌شود.

احتمال می‌رود هزاران کسب و کار مشابه در سراسر جهان، به اینترنت اکسپلورر وابسته باشند. این در حالی است که مایکروسافت سال‌هاست که در رابطه با کنار کذاشتن اینترنت اکسپلورر هشدار می‌دهد و در حال حاضر نیز با احتیاط و ملاحظه گرانه تغییرات لازم را اعمال کرده تا زمانی که بتواند این مرورگر را به طور کامل در ماه‌های آینده حذف کند.

در نهایت، مایکروسافت IE را با نسخه جدید ویندوز همراه نکرده است و حتی با نسخه قابل دسترس IE عرضه نمی شود. این تصمیم منجر به انتقادهایی از سوی ایالات متحده علیه مایکروسافت و اقدام کمیسیون اروپا علیه آن شده که منجر شد تا بر اساس رای گیری صورت گرفته، این مرورگر باید بر روی برخی از نسخه‌های ویندوز باقی بماند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :

مصطفی گفت:

چه دورانی…