etebarkala snappay
etebarkala snappay

اپل شما را ردیابی می کند حتی زمانی که تنظیمات حریم خصوصی فعال است

5
(1)
شکیبا گیلانی
1 سال پیش
اپل شما را ردیابی می کند حتی زمانی که تنظیمات حریم خصوصی فعال است

با وجود تمام ادعاهای اپل در مورد خصوصی بودن اطلاعات آیفون شما، این شرکت اطلاعات زیادی را درباره شما جمع‌آوری می‌کند. آیفون‌ها دارای یک تنظیمات حریم خصوصی هستند که قرار است این ردیابی را خاموش کند. با این حال، طبق گزارش جدید محققان مستقل، اپل حتی زمانی که ردیابی را خاموش می‌کنید، اطلاعات بسیار دقیقی را در مورد شما با برنامه‌های خود جمع‌آوری می‌کند، که این نقض آشکار توضیحات خود اپل در مورد نحوه عملکرد حفاظت از حریم خصوصی است.

تنظیمات حریم خصوصی هیچ تاثیری بر جمع آوری داده‌های اپل ندارد

اپل می‌گوید اگر تنظیمات iPhone Analytics را خاموش کنید، اشتراک گذاری Device Analytics را به طور کلی غیرفعال می‌کند. با این حال، تامی مایسک (Tommy Mysk) و طلال حاج باکری (Talal Haj Bakry)، دو توسعه‌دهنده اپلیکیشن و محقق امنیتی در شرکت نرم‌افزاری Mysk، نگاهی به داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تعدادی از برنامه‌های آیفون اپل – App Store، Apple Music، Apple TV، Books، و Stocks انداختند. آن‌ها دریافتند که کنترل تجزیه و تحلیل و سایر تنظیمات حریم خصوصی هیچ تاثیر آشکاری بر جمع آوری داده‌های اپل ندارد و گزینه ردیابی چه روشن باشد و چه خاموش، یکسان باقی می‌ماند.

تمام کارهایی را که با گوشی آیفون خودانجام می‌دهید جمع‌آوری می‌شود

مایسک معتقد است که سطح جزئیات برای شرکتی مانند اپل تکان دهنده است. به نظر می‌رسد که اپ استور اطلاعات مربوط به تک تک کارهایی را که با گوشی آیفون خودانجام می‌دهید جمع‌آوری می‌کند. از جمله برنامه‌هایی که بیشتر استفاده کردید، برنامه‌ها و مواردی را جستجو می‌کنید، تبلیغاتی را که دیده‌اید، و مدت زمانی که به یک برنامه خاص نگاه کرده‌اید و چگونه آن را پیدا کرده‌اید. این برنامه جزئیاتی را درباره شما و دستگاهتان ارسال می‌کند، از جمله شماره‌های شناسایی، نوع تلفنی که استفاده می‌کنید، وضوح نمایشگر، زبان‌های صفحه‌کلید، نحوه اتصال شما به اینترنت و اطلاعات مربوط به نوع قفلی که برای نمایشگر خود انتخاب کرده‌اید.

این تحلیلگر امنیت می‌گوید، با انصراف یا خاموش کردن گزینه‌های شخصی‌سازی، میزان تجزیه و تحلیل دقیقی را که برنامه ارسال می‌کرد، کاهش نیافت و اپل هیچ پاسخی به این گزارشات نداده است.

برای مشاهده این اطلاعات اینجا کلیک کنید

اطلاعات شما از برنامه‌های اختصاصی اپل ردیابی می‌شود

چند برنامه دیگر اپل را برای مقایسه بررسی شده است. به‌عنوان مثال، محققان گفتند که برنامه‌های Health و Wallet، بدون در نظر گرفتن اینکه تنظیمات iPhone Analytics روشن یا خاموش باشد، اصلا داده‌های تحلیلی را منتقل نمی‌کنند، در حالی که Apple Music، Apple TV، Books، iTunes Store و Stocks تمامی اطلاعات را انتقال دادند. محققان دریافتند اکثر برنامه‌هایی که داده‌های تحلیلی را ارسال می‌کنند، شماره‌های شناسایی ثابتی را به اشتراک می‌گذارند که به اپل امکان می‌دهد فعالیت‌های شما را در سرویس‌هایش ردیابی کند.

به عنوان مثال، طبق تجزیه و تحلیل Mysk، برنامه Stocks لیست سهام تماشا شده شما، نام سهام‌هایی که مشاهده کرده‌اید یا جستجو کرده‌اید و نیز زمانی که این کار را انجام داده‌اید، و همچنین رکوردی از مقالات خبری که در برنامه می‌بینید را برای اپل ارسال کرده است. این انتقال جدا از ارتباط iCloud لازم برای همگام سازی داده های شما در بین دستگاه ها بود.

محققان کار خود را بر روی دو دستگاه مختلف بررسی کردند. اول، آن‌ها از یک آیفون با سیستم عامل iOS 14.6 استفاده کردند که به آن‌ها اجازه می‌داد تا ترافیک را رمزگشایی کنند و دقیقا مشاهده کنند که چه داده‌هایی را ارسال می‌شده. اپل شفافیت ردیابی برنامه را در iOS 14.5 معرفی کرد و به کاربران اجازه داد تا تصمیم بگیرند که داده‌های خود را به برنامه‌های جداگانه بدهند یا خیر.

سیستم عامل iOS 16 نیز امنیت اطلاعات را تضمین نمی‌کند

محققان همچنین یک آیفون معمولی با سیستم عامل iOS 16، آخرین سیستم عامل را بررسی کردند که یافته‌های آن‌ها را تقویت کرد. آن‌ها اعلام کردند که در iOS 16، برنامه‌های مشابهی را دیدند که بسته‌های مشابهی از داده‌ها را به همان آدرس‌های وب اپل ارسال می‌کردند. داده‌ها در زمان‌های مشابه در شرایط یکسان منتقل می‌شدند و روشن و خاموش کردن تنظیمات حریم خصوصی موجود نیز چیزی را تغییر نداد. محققان نتوانستند دقیقا داده‌هایی ارسال شده را بررسی کنند زیرا رمزگذاری تلفن دست نخورده باقی مانده بود، اما شباهت‌ها نشان می‌دهد که این ممکن است رفتار استاندارد در آیفون باشد.

برخی این ارسال داده را با نظارت بر رفتار کاربر اشتباه می‌گیرند چرا که بسیاری از این داده‌ها می‌توانند حساس باشند. برای مثال، در اپ استور، این واقعیت که به برنامه‌های مرتبط با سلامت روان، اعتیاد، گرایش جنسی و مذهب را جستجو می‌کنید، می‌تواند مواردی را آشکار کند که ممکن است نخواهید به سرورهای شرکت ارسال شوند.

در شرایطی که اپل هیچ توضیحی در رابطه با استفاده خود از این اطلاعات ارائه ندهد، غیرممکن است که متوجه شویم این شرکت با داده‌ها چه می‌کند، و همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، اپل تا کنون سکوت کرده است که دور از انتظار نیست.

نقض حریم خوصوصی، نقض حقوق کاربر

حریم خصوصی یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که اپل برای متمایز ساختن محصولات خود از رقبا از آن استفاده می کند. اپل برای این سیاست خود بیلبوردهای ۴۰ فوتی آیفون را با شعار ساده حریم خصوصی. این آیفون است (Privacy. That’s iPhone) و ماه‌ها تبلیغات را در سراسر جهان اجرا کرد. در حالی که اکنون نتایج محققان چیز دیگری را نشان می‌دهد. اپل سخت کار می‌کند تا یک امپراتوری تبلیغاتی بسازد. شبکه تبلیغاتی اپل بر روی اطلاعات شخصی شما مانند شبکه‌هایی که Google و Meta کار می‌کنند، اجرا می‌شود، البته به روشی محفوظ‌‌ تر.

در طول مسیر، اپل تعریف بسیار مناسبی از معنای حریم خصوصی ارائه کرد که به شرکت اجازه می‌دهد از شیوه‌های حریم خصوصی رقبای خود انتقاد کند، در حالی که خود اپل داده‌های شما را برای اهداف مشابه جمع‌آوری می‌کند. اپل می‌گوید که نباید کاری را که انجام می‌دهد به عنوان ردیابی در نظر بگیرید.

این شرکت در وب‌سایت خود بیان کرده است که، پلتفرم تبلیغاتی اپل شما را ردیابی نمی‌کند؛ به این معنی که داده‌های کاربر یا دستگاه جمع‌آوری‌شده از برنامه‌های ما را با داده‌های کاربر یا دستگاه جمع‌آوری‌شده از اشخاص ثالث برای اهداف تبلیغات هدفمند یا اندازه‌گیری تبلیغات مرتبط نمی‌کند، و داده‌های کاربر یا دستگاه را با کارگزاران داده به اشتراک نمی‌گذارد.

جای تعجب نیست که اپل اطلاعات تحلیلی را جمع آوری می‌کند، این روش در خط مشی رازداری مشخص شده است و تقریبا هر برنامه و دستگاهی که استفاده می کنید احتمالا از داده‌های شما برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند. اما مایسک گفت که از سطح جزئیات شگفت زده شده است. مایسک می‌گوید، من از شرکتی مانند اپل که معتقد است حریم خصوصی یکی از حقوق اساسی بشر است انتظار داشتم که بیشتر تجزیه و تحلیل‌های عمومی را جمع آوری کند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید


دیدگاه خود را ارسال کنید :